Pöytäkirja 18.12.2023/Pykälä 438

Kirkkonummen kunnan lausunto, Mt 11227 (Överbyntie) parantaminen rakentamalla jalankulku- ja pyöräilyväylä välille Karlbergintie- Granbackantie, tiesuunnitelma

Kunnanhallitus 18.12.2023 § 438

1009/08.00.00/2020

Valmistelija projektipäällikkö Hannu Ruhanen, asemakaavapäällikkö Simon Store

Päätösehdotus

Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus päättää

että kunta antaa selostusosan mukaisen lausunnon tiesuunnitelmasta Uudenmaan ELY-keskukselle (Mt 11227 Överbyntien parantaminen rakentamalla jalankulku- ja pyöräilyväylä välille Karlbergintie-Granbackantie, tiesuunnitelma)

tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Käsittely Yhdyskuntatekniikan johtaja Anna-Kaisa Kauppinen, kunnanarkkitehti Tero Luomajärvi ja liikennesuunnittelija Marko Suni oli paikalla tämän pykälän aikana. Liikennesuunnittelija Marko Suni poistui kokouksesta tämän pykälän jälkeen klo 19.40.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Aiempi käsittely: yhdyskuntatekniikan lautakunta 23.11.2023 § 133.

Uudenmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus (ELY- keskus) on laatinut yhdessä Kirkkonummen kunnan kanssa liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (LjMTL 503/2005) mukaisen tiesuunnitelman mt 11227 (Överbyntie) parantamisesta rakentamalla jalankulku- ja pyöräilyväylä välille Karlbergintie- Granbackantie.

Tiesuunnitelma on ollut nähtävillä 08.09.- 09.10.2023 välisenä aikana Uudenmaan ELY- keskuksen tietoverkossa. Nähtävilläolon aikana tuli 5 muistutusta.

Tiesuunnitelmaratkaisu

Suunnittelukohde sijaitsee Kirkkonummen kunnassa, kuntakeskuksen länsipuolella. Suunnitteluosuuden pituus on noin 1,0 km ja se sijoittuu maantien 11227 (Överbyntie) Karlbergintien - Granbackantien väliselle tieosuudelle. Suunnittelukohde sijaitsee osittain taajama-alueella, mutta se ei sijaitse asemakaavoitetulla alueella.

Hankkeen tavoitteena on parantaa maantien 11227 liikenneturvallisuutta sekä liikenteen sujuvuutta rakentamalla kevyelle liikenteelle erillinen väylä, joka jatkaa Kirkkonummen keskustasta tulevan yhtenäisen kevyen liikenteen verkostoa Granbackantien liittymään asti. Uusi jalankulku- ja pyörätie mahdollistaa turvallisen kulkuyhteyden asukkaille ja muille tiellä liikkujille ja mahdollisesti lisää alueen asukkaiden keskuudessa kevyen liikenteen käyttöä.

Suunnitelma käsittää 1,1 km pituisen yhdistetyn jalankulku- ja pyörätien, Granbackan yksityistieliittymän ja Karlbergin yksityistieliittymän välille. Jalankulku- ja pyöräilytie suunnitellaan koko hankkeen osuudelle maantien eteläpuolelle. Koska maantien lähellä on asuinrakennuksia ja tilaa on käytettävissä vähän, suunnitellaan jalankulku- ja pyöräilytie reunakivellä korotettuna ja 0,75 metrin levyisellä välikaistalla eroteltuna. Väylän poikkileikkaus on pääosin 3,5 / 3,0. Paaluvälillä 520 - 720 poikkileikkaus on kapeampi 3,0 / 2,5 lähellä olevien rakennusten vuoksi.

Maantien M1 linjausta muutetaan paaluvälillä 620 - 940 jalankulku- ka pyöräilytien tilantarpeen vuoksi. Muutoskohdassa maantietä levennetään pohjoispuolelle n. 150 metrin matkalla. Maantien peruspoikkileikkaus on plv 620 - 940 7,0 / 6,0.

M1 eteläpuolella paalulla 60 sijaitseva nykyinen linja-autopysäkki siirretään M1 paalulle 140, yksityistieliittymän Y2 itäpuolelle. Granbackantien yksityistieliittymän länsipuolella oleva nykyinen pysäkki uusitaan. Maantien paaluilla 700 ja 900 olevat nykyiset pysäkit uusitaan. Lisäksi Karlbergin yksityistieliittymän itäpuolella oleva nykyinen pysäkki parannetaan uusimalla reunatuki. Muut suunnittelualueen pysäkit pysyvät nykyisellään.

Maantien pohjoispuolen uusittaville pysäkeille esitetään levennetty piennar 1,5 m pysäkin jalankulkuliikennettä varten.

Kirkkonummen kunnan lausunto

Kuulutus tiesuunnitelman laatimisen aloittamisesta on julkaistu 24.05.2020 Kirkkonummen Sanomat lehdessä. Koronatilanteen takia asukastilaisuus järjestettiin ainoastaan kunnan verkkosivuilla. Suunnitelmat olivat katsottavissa kahden viikon ajan 12.04.- 25.04.2021. Esittelyaineiston nähtävilläolosta tiedotettiin 08.04.2021 Kirkkonummen Sanomat lehdessä, sekä Kirkkonummen kunnan, Uudenmaan ELY- keskuksen ja Väyläviraston verkkosivuilla.

Tiesuunnitelmassa otettu huomioon (valtakunnallisen ja) alueellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutuminen kunnan alueella

Kunta suostuu ELY- keskuksen esitykseen kustannusjaosta kunnossapidon osalta. Kunta suostuu vastaamaan tievalaistuksen kunnossapidosta/käyttökustannuksista sen jälkeen, kun maantie 11227 on rakentamistyön valmistuttua luovutettu yleiseen liikenteeseen. Muilta osin kunnossapito jää ELY- keskuksen vastuulle. Hanke on mukana hyväksytyssä MAL 2023 -suunnitelman pienhankeohjelmassa. Kunta edellyttää, että rakentamisen kustannusjaosta kunnan ja valtion välillä neuvotellaan ennen toteutusta.

Kaavoitustilanne

Laadittavan tiesuunnitelman alueella on voimassa Kirkkonummen yleiskaava 2020. Yleiskaava on laadittu oikeusvaikutteisena. Kaava on tullut voimaan 13.9.2000. Alueella ei ole asemakaavaa. Alueella ei ole vireillä asema- tai yleiskaavan muutoksia. Tiesuunnitelma on olevan yleis-kaavan mukainen. Suunnitelmista tulisi pyytää Uudenmaan ELY-keskuksen/kulttuurihistoria lausunto liittyen kohteeseen, Suuri Rantatie (RKY-2009).

Kunta suostuu ELY- keskuksen esitykseen kustannusjaosta. Kunta suostuu vastaamaan tievalaistuksen kunnossapidosta/käyttökustannuksista sen jälkeen, kun maantie 11227 on rakentamistyön valmistuttua luovutettu yleiseen liikenteeseen. Muilta osin kunnossapito jää ELY- keskuksen vastuulle.

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle, että kunta antaa yllä olevan lausunnon tiesuunnitelmasta Uudenmaan ELY-keskukselle (Mt 11227 Överbyntien parantaminen rakentamalla jalankulku- ja pyöräilyväylä välille Karlbergintie-Granbackantie, tiesuunnitelma)