Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta

Valmistelija Suunnittelu- ja tiedotuskoordinaattori Liisa Sarvimäki-Paanen,

Kehityspäällikkö Antti Sankala

Päätösehdotus Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta merkitsee asian tiedokseen.

Käsittely Suunnittelu- ja tiedotuskoordinaattori Liisa Sarvimäki-Paananen oli asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn aikana.

Päätös Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi -

Selostus Sivistyksen palvelualueen tietosuojaselosteet on päivitetty vastaamaan 1.1.2023 voimaan astunutta palvelualueen uutta organisaatiota ja sen myötä muuttuneita vastuualueita. Tammikuun 2023 alussa voimaan astunut hyvinvointialueuudistus on myös vaikuttanut henkilötietojen käsittelyn kokonaisuuteen Kirkkonummen kunnassa ja nämä muutokset on otettu huomioon päivitetyissä tietosuojaselosteissa. Hyvinvointialueuudistuksen myötä oppilashuollon kuraattorien ja psykologien toiminta siirtyi Kirkkonummen kunnalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen vastuulle, ja Ohjaamotoiminta puolestaan siirtyi Kirkkonummen kunnan lakkautetun Perusturvan palvelualueen vastuulta Sivistyksen palvelualueen vastuulle.

Tietosuojaselosteiden päivittämisen yhteydessä on myös kiinnitetty huomiota selosteiden yleiseen luettavuuteen, ymmärrettävyyteen ja informatiivisuuteen liittyen henkilötietojen käsittelyyn kunnassa. Selosteiden pohjaa on yksinkertaistettu ja otsikointia muokattu lukijaystävällisemmäksi. Samalla on tehty tarvittavat päivitykset lakiviittauksiin sekä tarkennuksia ja lisäyksiä mm. liittyen käsiteltäviin henkilötietoihin, henkilötietojen säännönmukaisiin luovutuksiin ja henkilötietojen suojauksen periaatteisiin.

Tietosuojaselosteiden aiemmat versiot löytyvät Kirkkonummen kunnan verkkosivuilta https://www.kirkkonummi.fi/tietosuoja.

Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta on rekisterinpitäjä seuraavien kokonaisuuksien osalta:

. Varhaiskasvatuksen asiakastiedot

. Opetuksen asiakastiedot

. Oppilas- ja opiskelijahuollon asiakastiedot, Opiskeluhuoltorekisteri

. Vapaa-aikapalvelujen asiakastiedot

. Paikallishistoriallinen kokoelmarekisteri

Tietosuojan ja -turvan valvontaa tullaan myös tehostamaan sivistyspalvelujen toiminnoissa käytettävien sovellusten ja käyttäjätunnusten osalta Kirkkonummella. Käytettävien sovellusten ja palveluiden tulee olla sisällön puolesta arvioitu ja niiden henkilötietojen käsittelyn tulee olla ennalta sovittua ja hallittua. Tässä tehtävässä sivistyspalveluissa tullaan ottamaan käyttöön tietosuojapalvelu, jonka avulla suoritetaan kasvatuksessa ja opetuksessa käytettävien sovellusten ja digitaalisten palveluiden tarkastukset ja hyväksymiset sekä huolehditaan tietosuojan läpinäkyvyydestä ja tietosuoja-asetuksessa säädetystä osoitusvelvollisuudesta.

Suunnittelu- ja tiedotuskoordinaattori Liisa Sarvimäki-Paananen on asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn aikana.