Pöytäkirja 29.01.2024/Pykälä 16

Omavelkaisen takauksen antaminen Kyrkslätt FBK rf. - Kirkkonummen VPK ry:lle paloaseman uudisrakennuksen rakentamiseen (kv)

Kunnanhallitus 29.01.2024 § 16

79/02.06.00/2024

Valmistelija talousjohtaja Esa Lindell

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus päättää

ehdottaa kunnanvaltuustolle, että valtuusto

1.1
myöntää omavelkaisen takauksen Kyrkslätt FBK rf. - Kirkkonummen VPK ry:n lukuun otettavalle enintään 400 000 €:n suuruiselle lainalle ehdoilla, että Kirkkonummen kunta saa parhaalla etusijalla olevan kiinnityksen yhdistyksen rakentamaan kiinteistöön yllä mainitun takauksen vakuudeksi. Uuden paloaseman rakentamislainan takaaminen edellyttää, että palosuojelurahasto myöntää enintään 350 000 euron avustuksen hakkeelle ja yhdistyksen omarahoitusosuus kattaa loput rakentamiskustannuksista.

1.2
oikeuttaa kunnanhallituksen päättämään kaikki muut tarpeelliseksi katsomansa takausehdot.

tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Käsittely Yhdyskuntatekniikan johtaja Anna-Kaisa Kauppinen oli läsnä tämän pykälän aikana.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Kyrkslätt FBK rf. - Kirkkonummen VPK ry pyytää kuntaa takaamaan tarvitsemansa lainan uuden paloaseman rakentamiseksi. Vapaaehtoisen palokunnan asemarakennus on purkukuntoinen ja lämpötaloudellisesti kallis ylläpitää. Kunnalle vapaaehtoinen palokuntatoiminta on edellytys nopeiden vasteaikojen säilyttämiseksi kunnan eri alueilla. Uusi paloasema toisaalta mahdollistaa sopimuspalokunnalle terveelliset, turvalliset ja oikein mitoitetut toimitilat, ja toisaalta pelastuslaitokselle ko. vapaapalokunnan käytettävyyden jatkossakin osana alueen pelastustoimen järjestelmää. Uusi asema on tärkeä myös yhdistyksen vapaapalokuntalaisten pito- ja vetovoiman turvaamisen kannalta.

Hankkeen kokonaiskustannus on arvioitu olevan 850 000 euroa. Yhdistys hakee palosuojelurahaston avustusta hankkeelle 350 000 €, joka on maksimiavustusmäärä. Palosuojelurahaston myöntämä avustus on edellytys hankkeen toteutukselle. Yhdistys rahoittaa itse loput hankkeesta.

Muu osuus rakentamiskustannuksista, 400 000 €, rahoitetaan pankkilainalla, johon yhdistys hakee kunnan takausta. Palo- ja pelastustoiminnan järjestämisvastuu on siirtynyt hyvinvointialueille. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on kunnan kanssa käydyissä neuvotteluissa ilmoittanut, että he eivät anna lainantakauksia tähän eikä vastaaviin rakennusinvestointeihin. LUVN on antanut oheisena olevan puollon hankkeelle.

Kuntalain 129 § 1.mom. mukaan kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos on kirjallisesti sitoutunut maksamaan Kyrkslätt FBK rf. - Kirkkonummen VPK ry:lle palokuntasopimuksen mukaista kiinteistökorvausta heidän omistamansa paloaseman niistä tiloista, joita käytetään palokuntasopimuksen mukaisesti alueen pelastustoimen tarpeisiin. Kiinteistökorvauksen maksamisen edellytyksenä on voimassa oleva palokuntasopimus vapaapalokunnan ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen välillä. Kiinteistökorvauksen määrällä pankkilaina pystytään maksamaan kokonaan viimeistään 20 vuoden kuluessa.

Saman pykälän 2. mom. mukaan kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden kilpailutilanteessa markkinoilla toimivan yhteisön velasta tai muusta sitoumuksesta ainoastaan, jos yhteisö kuuluu kuntakonserniin tai se on kuntien tai kuntien ja valtion yhteisessä määräysvallassa. Tässä ei ole kyseessä kilpailutilanteessa markkinoilla toimiva yhteisö. Takauksen kohteena oleva sopimuspalokunta on tehnyt palokuntasopimuksen Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen kanssa. Palokuntasopimus ei perustu kilpailutettuihin palveluihin vaan pelastuslakiin. Sopimus toteuttaa pelastuslain mukaista hyvinvointialueen tehtävää pelastustoimen hoitamista alueellaan. Kyseinen yhdistys ei tarjoa sairaankuljetus- tai vastaavia palveluita, joista voisi saada voittoa.