Pöytäkirja 26.06.2023/Pykälä 215

Kunnan lausunto Väylävirastolle, Maanteiden meluntorjunnan toimintasuunnitelma 2023-2028

Kunnanhallitus 26.06.2023 § 215

452/11.00.02/2023

Valmistelija Kuntatekniikkapäällikkö Toni Keski-Lusa

Päätösehdotus Vt. Kunnanjohtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Kunnanhallitus päättää

antaa alla olevan lausunnon Väylävirastolle.

tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Väylävirasto

Selostus Lausuntopyyntö

Väylävirasto pyytää Kirkkonummen kunnalta lausuntoa Maanteiden meluntorjunnan toimintasuunnitelmaan 2023-2028 - EU:n ympäristömeludirektiivin mukainen toimintasuunnitelma.

Toimintasuunnitelman tiivistelmä

Väyläviraston vuoden 2022 meluselvityksen perusteella vilkkaimmin liikennöityjen maanteiden varsilla ohjearvot ylittävälle melulle altistuu merkittävä määrä asukkaita. Ennusteiden mukaan liikennemäärät kasvavat tulevaisuudessa erityisesti pääväylien varsilla, joten meluhaitat kasvavat entisestään, ellei melulle altistumista vähennetä kaikin käytettävissä olevin keinoin. Melulle altistumisesta aiheutuu terveyshaittoja, joilla on merkittävät vaikutukset sekä yksilö- että yhteiskuntatasolla.

Väyläviraston maanteiden meluntorjunnan toimintasuunnitelmassa 2023-2028 on esitetty linjaukset ja keinot, joilla Väylävirasto pyrkii vähentämään melulle altistumista maanteiden varsilla seuraavien viiden vuoden aikana sekä tästä eteenpäin. Toimintasuunnitelma on laadittu täyttämään EU:n ympäristömeludirektiivin ja valtioneuvoston asetuksen vaatimukset meluntorjunnan toimintasuunnitelmalle.

Toimintasuunnitelmassa on tunnistettu kiireellisimmät meluntorjuntakohteet, jotka eivät sijoitu minkään muun hankkeen alueelle, vaan jotka on toteutettava erillisinä meluntorjuntahankkeina. Kohteita on yhteensä 29, joista 17 on jo päivitetty kustannusarviot ja suunnitteluvalmius, ja 12 tämä on vielä tehtävä. Karkea kustannusarvio 29 kohteelle on yhteensä noin 110 miljoonaa euroa ja asukkaita ohjearvot ylittävältä melulta suojattaisiin noin 10 500.

Meluesteiden rakentamisen lisäksi toimintasuunnitelmassa on mukana toimenpiteet meluntorjunnan tarkoituksenmukainen suunnittelu, nopeuden alentaminen sekä rakentamisen aikaisen melun torjunta ja hallinta. Näille toimenpiteille ei ole laadittu kustannusarvioita, koska kaikki näistä vaativat tarkempia selvityksiä toteutusedellytyksistä, jolloin myös kustannukset määrittyvät. Monet toimenpiteistä edellyttävät toteutuakseen yhteistyötä eri viranomaistahojen välillä.

Toimintasuunnitelma laadittiin yhteistyössä laajan asiantuntijajoukon kanssa, johon kuului muun muassa Väyläviraston, ELY-keskuksien ja kuntien edustajia. Suunnitelmaluonnos on julkisesti nähtävillä huhti-toukokuussa 2023, jolloin asi-anosaiset saavat sanoa siitä mielipiteensä. Toimintasuunnitelma viimeistellään saatujen lausuntojen ja palautteiden perusteella.

Kirkkonummen kunnan lausunto

Kirkkonummen kunta pitää tärkeänä, että Veikkolan kohdalla VT1:n pohjoispuolen meluesteet toteutetaan suunnitelmien mukaisina. Hanke on esitetty toimintasuunnitelmassa toteutettavaksi suunnitelma kaudella 2023-2028. Kirkkonummen kunta kiirehtii hankkeen toteuttamista kiireellisenä. Kirkkonummen kunta pitää myös tärkeänä, että melusuojausten kokonaisuus huomioidaan Espoo-Salo oikoradan ratasuunnittelussa ja toteutuksessa, mutta VT1:n pohjois-puolen meluesteiden toteuttaminen ei saa olla riippuvainen ratahankkeen toteuttamisen aika-taulusta.

Lisäksi Kirkkonummen kunta pitää tärkeänä, että kaikilla väylillä, joissa on  ohjearvot ylittävää melulle altistumista kuten KT51 ja KT50 varrella, tutkitaan mahdollisuuksia toteuttaa meluesteitä tai käytetään muita melua vähentäviä toimenpiteitä kuten vähämeluisaa päällystettä tien päällysteen kulutuskerroksessa. Alempien nopeusrajoitusten käyttäminen em. väylillä ei ole perusteltua. Erityisesti KT51:n yleissuunnittelussa meluesteet ja melua vähentävät toimenpiteet voidaan huomioida jo suunnitteluvaiheessa osaksi hanketta.

Asiakirjat:

- Maanteiden meluntorjunnan toimintasuunnitelma 2023-2028, luonnos