Pöytäkirja 12.06.2023/Pykälä 192

Valmistelija Asemakaavapäällikkö Simon Store

Päätösehdotus Vt. Kunnanjohtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Kunnanhallitus päättää

antaa alla olevan lausunnon Maanmittauslaitokselle.

tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Käsittely Asemakaavapäällikkö Simon Store poistui tämän pykälän jälkeen klo 18.19.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Maanmittauslaitos

Selostus Lausuntopyyntö

Voimayhtiö Fortum Power and Heat Oy on hakemuksella 24.4.2023 hakenut lunastuslupaa yhtä uutta korkeajännitesähköjohtoa varten, joka tullaan toteuttamaan maakaapelina osuudella Framnäs-Kolabacken. Hakemus ja väyläkartta on pykälän liitetteenä.

Maanmittauslaitos pyytää lausunnon Kirkkonummen kunnalta tässä lunastusasiassa, koskien lunastuksen edellytyksiä sekä kunnan mielipidettä tässä asiassa. Asiatunnus: MML 46808/03 04/2023. Lausunto toimitetaan viimeistään 16.6.2023 maanmittauslaitoksen kirjaamoon, sähköposti: kirjaamo@maanmittauslaitos.fi.

Hankelupa

Maakaapelihankkeelle on 30.8.2022 saatu Energiavirastolta sähkömarkkinalain (588/2013) mukainen tarveperusteinen sähköjohdon hankelupa.

Aikataulu

Maakaapeliyhteyden on tarkoitus valmistua syksyn 2024 aikana.

Rakentamistapa

Maakaapeli asennetaan kaivantoon, joka kaivetaan ja tarvittaessa louhitaan. Sundetin uoman -alueella, sekä Kehä III alitse kaapeli asennetaan suuntaporaamalla.

Kaavatilanne

Suunnitellun maakaapeli alueella on voimassa Kirkkonummen yleiskaava 2020. Maakaapelin rakentaminen on yleiskaavan mukaista. Lisäksi alueetta koskee hyväksytty Masalan osayleiskaava (ei lainvoimainen, tilanne 12.6.2023). Rakentaminen on myös hyväksytyn osayleiskaavan mukaista. Kolabackenin alueella, Kehä III:n itäpuolella kaapelilinjaus kulkee Kolabackenin asemakaava-alueella. Linjaus noudattaa asemakaavassa osoitettua sähkölinjareittiä (z).

Voidaan todeta, että suunniteltu kaapelilinjaus noudattaa edellä mainittuja kaavoja ja niiden määräyksiä.

Edellä mainittuun viitaten kunta katsoo, että lunastuksen edellytykset ovat olemassa.

Asiakirjat:

-Hakemus