Yhdyskuntatekniikan lautakunta
Pöytäkirja 25.05.2023/Pykälä 63

Opaskartta

Urakkahankinta: Juhlakallion asemakaava-alueen katujen ja kunnallistekniikan rakentaminen, urakoitsijan valinta

Yhdyskuntatekniikan lautakunta 25.05.2023 § 63

446/10.03.01.00/2021

Valmistelija Projektipäällikkö Hannu Ruhanen

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää:

1. Hyväksyä Juhlakallion asemakaava-alueen katujen ja kunnallistekniikan rakentamisen urakoitsijaksi kelpoisuusehdot täyttävien tarjouksien joukosta suurimmat kokonaispisteet saaneen (100 pistettä) VM Suomalainen Oy hintaan 10 400 000,00 € (alv 0 %).

2. Tarkastaa pöytäkirja tämän kokousasian osalta kokouksessa.

Käsittely Käsittelyn aikana puheenjohtaja Matti Kaurila teki seuraavan evästyksen:

Jatkotoimenpiteenä. Jotta Kirkkonummen kunnallistekniikan urakat olisivat houkuttelevampia, urakkatarjousten arvostus muutetaan siten, että sähkökäyttöisen työkoneen käyttö työmaalla on 1 % maksimipistemäärästä ja fossiilittomien polttoaineiden käyttö työmaalla on 2 % maksimipistemäärästä.

Antti Salonen ja Hannu Valtanen kannattivat kyseistä esitystä.

Teemu Kelkka teki seuraavan evästyksen:

Lautakunnalle tuodaan valmisteltu esitys seuraavaan lautakuntaan jossa luodaan yleiset pelisäännöt: sähkökäyttöisten koneiden ja fossiilittomien polttoaineiden maksimipistemäärä prosenteista urakoiden yhteydessä.

Pekka Jäppinen ja Sanni Jäppinen kannattivat evästystä.

Puheenjohtaja totesi evästysten olevat vastakkaiset, joten asiasta tulee äänestää. Ne, jotka kannattavat puheenjohtaja Matti Kaurilan evästystä, äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat Teemu Kelkan evästystä, äänestävät EI.

Äänestys:

6 JAA-ääntä ( Kaurila, Valtanen, Liljequist, Salonen, Snellman, Frimodig)

4 EI-ääntä (Karkinen, Jäppinen S., Kelkka, Jäppinen P.) jolloin puheenjohtajan evästys voitti.

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti ja evästi seuraavasti jatkotoimenpiteenä: jotta Kirkkonummen kunnallistekniikan urakat olisivat houkuttelevampia, urakkatarjousten arvostus muutetaan siten, että sähkökäyttöisen työkoneen käyttö työmaalla on 1 % maksimipistemäärästä ja fossiilittomien polttoaineiden käyttö työmaalla on 2 % maksimipistemäärästä.

Selostus Kunnallistekniikkapalvelut on pyytänyt Juhlakallion asemakaava-alueen katujen ja kunnallistekniikan rakentamisesta urakkatarjoukset Cloudia tarjousplavelussa 12.4.2023. Kyseessä on EU-hankinta. Tarjousten jättöpäivä oli 12.5.2023 klo 12.00. Tarjouspyynnön mukaan urakoitisja valitaan kelpoisuusehdot täyttävien tarjousten joukosta halvimman urakkatarjouksen, yksikköhintaluettelon, sähkökäyttöisen työkoneen käytöstä työmaalla sekä fossiilittomien polttoaineden käytöstä työmaalla perusteella. Urakkatarjouksen arvostus on 60 % maksimipistemäärästä, yksikköhintaluettelon arvostus on 10 %, sähkökäyttöisen työkoneen käyttö työmaalla on 10 % maksimipistemäärästä ja fossiilittomien polttoaineiden käyttö työmaalla on 20 % maksimipistemäärästä.

Urakka koskee Kirkkonummen Heikkilässä sijaitsevan Juhlakallion alueen katujen ja kunnallistekniikan rakentamisen.

Investoinnille on varattu vuoden 2023 talousarviossa kaduille 2 000 000 €. Urakan laskennallinen kustannusarvio (2023) 11 416 900 € (sisältää kadut ja vesihuollon).

Määräaikaan mennessä saatiin yksi (1) tarjous ja se oli tarjouspyynnön mukainen. Urakkatarjouksen arvostus on 60 % maksimipistemäärästä, yksikköhintaluettelon 10 % maksimipistemäärästä, sähkökäyttöisen työkoneen käyttö työmaalla 10 % maksimipistemäärästä ja fossiilittomien polttoaineiden käyttö työmaalla 20 % maksimipistemäärästä. Hyväksytyn tarjouksen jätti VM Suomalainen Oy (10 400 000,00 €, alv 0 %).