Kunnanvaltuusto
Pöytäkirja 24.10.2022/Pykälä 90

Valtuustoaloite - fullmäktigemotion 13-2022

Valtuustoaloite 13/2022: Kilpailutettujen palvelujen henkilöstö-, laatu- ja kustannusvaikutusten arviointi

Kunnanvaltuusto 24.10.2022 § 90

1044/00.01.02/2022

Kirkkonummen Vasemmiston valtuustoryhmä / Katja Ylisiurua jätti kunnanvaltuuston kokouksessa 24.10.2022 seuraavan aloitteen:

" Puolen vuoden päästä kunnan tehtävät painottuvat radikaalisti eri tavalla sote-uudistuksen vuoksi, joten kunnan palvelujen kustannustehokkaiden ja laadukkaiden palvelujen rakentamisen tulisi olla jo käynnissä. Kirkkonummen kunta on ulkoistanut laajasti eri palveluita, kuten toimitila-, suunnittelu-, ympäristö- ja turvallisuuspalveluja. Ulkoistuksissa on välillä ollut laadullisia puutteita tai omaan palvelutuotantoon nähden negatiivisia

kustannusvaikutuksia. Esimerkiksi sosiaalialan työntekijöiden  ulkoistaminen on maksanut kunnalle moninkertaisesti oman työntekijän palkkaamiseen verrattuna. Kunnan henkilöstö on lisäksi kritisoinut palvelujen ulkoistuksia tiedottamisen ja henkilöstön osallistamisen puuttumisesta.

Yhteisillä, julkisilla ja säännöllisesti päivitettävillä mittareilla voidaan arvioida kriittisesti ulkoistuksien onnistuneisuutta ja toteutunutta laatua. Valtuutetuilla ja lautakunnilla olisi näin myös paremmat työkalut

hankintojen valmisteluun, valvontaan ja oman palvelutuotannon kehittämiseen. Myös talousarviovalmistelussa mahdollisia uusia kilpailutuksia tai oman palvelutuotannon aloittamisia olisi helpompi arvioida kriittisesti.

Kunnassa tapahtuvat muutokset, joilla on vaikutuksia henkilöstöön, kuuluvat yhteistoiminnan piiriin, jos muutokset vaikuttavat olennaisella tavalla henkilöstön asemaan tai työehtoihin. Pala palalta tai kokonaan tapahtuvasta ulkoistuksesta tulisi viestiä avoimesti ja osallistaa henkilöstö heidän työpanostaan koskevaan päätöksentekoon.

Kirkkonummen Vasemmiston valtuustoryhmä esittää käytännön toimenpiteinä:

I. Vuoden sisään päättyvien hankintojen ja option kautta uudelleen jatkettujen hankintojen henkilöstö-, laatuja kustannusvaikutusten arviointia.

II. Luottamushenkilöille suunnattua iltakoulua kunnan hankinnoista sekä tiedotusta etupainotteisesti kunnan tulevien suurien hankintojen etenemisestä.

III. Henkilöstön osallistamista aktiivisesti heitä koskevaan päätöksentekoon esimerkiksi kutsumalla henkilöstön

edustaja kokouksiin.

Kirkkonummen Vasemmiston valtuustoryhmä

Katja Ylisiurua"

Aloitteen allekirjoittivat Katja Ylisiuruan lisäksi: Piia Aallonharja, Anneli Granström, Ville Salminen, Tuovi Ronkainen, Sini Felipe, Pekka Oksanen, Tero Suominen, Johanna Fleming, Irja Kekkonen, Ronja Karkinen ja Maarit Orko.

Päätös Kunnanvaltuusto toimittaa aloitteen kunnanhallitukselle valmisteltavaksi.