Yhdyskuntatekniikan lautakunta

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää

hyväksyä kaavoituskatsauksen

julkaista kaavoituskatsauksen kunnan kotisivuilla sekä monisteena, joka pidetään saatavana kunnantalon palvelupisteessä ja kirjastoissa.

Käsittely Käsittelyn aikana esittelijä teki seuraavan muutetun päätösesityksen: Lisätään päätösehdotukseen kohta 3 valtuuttaa kunnanarkkitehdin tekemään teknisiä korjauksia kaavoituskatsaukseen. 4) lähettää kaavoituskatsauksen tiedoksi kunnanhallitukselle

Kim Liljequist teki seuraavan evästysehdotuksen: EVÄSTYS KAAVOITUSOHJELMAN LAADINTAAN: Kaavoituskatsauksessa on hyvin runsaasti erilaisia kaavoja, eikä tämä kaavamäärä ole lyhyellä tähtäimellä realistinen nykyistä väestönkasvuprosenttia tarkastellen. Tulevan kaavoitusohjelman laadintaan liittyen evästyksenä, että kaavoja tarkastellaan Kirkkonummen odotettua väestönkasvua, kuntastrategiaa, haluttuja maantieteellisiä kasvusuuntia ja kaavataloutta huomioiden. Odotuskoreissa olevien kaavojen määrää on mahdollisuuksien mukaan karsittava niin, että kaavoitusohjelmasta tulee sekä realistinen että taloudellisesti järkevä kunnalle.

Ann-Christine Sved, Kim Åström ja Aleksander Polkko kannattivat evästystä.

Evästystä kannatettiin yksimielisesti.

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti:

hyväksyä kaavoituskatsauksen

valtuuttaa kunnanarkkitehdin tekemään teknisiä korjauksia kaavoituskatsaukseen

lähettää kaavoituskatsauksen tiedoksi kunnanhallitukselle

Sekä evästää seuraavasti: Kaavoituskatsauksessa on hyvin runsaasti erilaisia kaavoja, eikä tämä kaavamäärä ole lyhyellä tähtäimellä realistinen nykyistä väestönkasvuprosenttia tarkastellen. Tulevan kaavoitusohjelman laadintaan liittyen evästyksenä, että kaavoja tarkastellaan Kirkkonummen odotettua väestönkasvua, kuntastrategiaa, haluttuja maantieteellisiä kasvusuuntia ja kaavataloutta huomioiden. Odotuskoreissa olevien kaavojen määrää on mahdollisuuksien mukaan karsittava niin, että kaavoitusohjelmasta tulee sekä realistinen että taloudellisesti järkevä kunnalle.

Selostus Perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslain pykälän 7 mukaan kunnan on vähintään kerran vuodessa laadittava katsaus kunnassa ja Uudenmaan maakunnassa vireillä olevista ja lähiaikoina vireille tulevista kaava-asioista.

Kaavoituskatsauksessa esitellään kaavahankkeet lyhyesti sekä kerrotaan näiden käsittelyvaiheista. Katsauksen tiedot ovat luonteeltaan toteavia. Siinä ei linjata uusia asioita. Katsauksessa on myös tietoa liikennehankkeista.

Asiakirjat

-          Kirkkonummen kunnan kaavoituskatsaus 2024