Pöytäkirja 26.02.2024/Pykälä 45

4 Hallintosääntö korjaus 26.2.24 luku 21

Hallintosäännön muuttaminen - työllisyys- ja elinkeinoasioiden lautakunnan asettaminen, Kv

Kunnanhallitus 26.02.2024 § 45

233/00.01.01/2023

Valmistelija Kunnanlakimies Hannu Sorvari etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi, puh. 09 29671 (vaihde)

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus päättää

hyväksyä ja esittää valtuustolle hyväksyttäväksi 1.1.2023 voimaan astuneen ja 9.10.2023 muutetun Kirkkonummen kunnan hallintosäännön loppuun lisättäväksi uudeksi luvuksi liitteen mukaista lukua 21: "Työllisyys- ja elinkeinoasiat". Esitettävä luku sisältää pykälän 173 otsikoltaan "Työllisyys- ja elinkeinoasioiden lautakunta, tehtävät ja toimivalta" sekä pykälän 174 otsikoltaan "Ohjausryhmä, tehtävät ja toimivalta".

tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Kirkkonummen kunta on päättänyt muodostaa työvoimapalveluiden järjestämistä koskevan lain (380/2023) mukaisesti sopimusteitse yhdessä Siuntion ja Vihdin kuntien kanssa työvoimapalveluiden järjestämisen yhteistoiminta-alueen, eli työllisyysalueen. Sopimuksen mukaisia tehtäviä hoitaessaan Kirkkonummen kunta toimii tässä yhteistyössä kuntalain mukaisena vastuukuntana.

Kirkkonummen kunnan tulee järjestää hallintosäännössään työllisyysalueeseen kuuluvat viranomaistehtävät.

Keskeisenä uutena viranomaisena toimii osakaskuntien valtuustojen asettama työllisyys- ja elinkeinoasioiden lautakunta. Operatiivista koordinointia varten perustetaan myös lautakunnan alaisuuteen viranhaltijoista ohjausryhmä. Kirkkonummen hallintosääntöön on tarpeen kirjata uutta Kirkkonummen kunnan yhteydessä toimivia toimielimiä koskevat säännökset. Ne määrittelevät mm. toimielinten kokoonpanoa, tehtäviä ja toimivaltaa. Esitys näistä määräyksistä on oheisessa liitteessä.

Kirkkonummen kunnassa on menossa hallintosäännön laajempi uudistustyö. Koska uudistustyön valmistuminen kuitenkin ajoittuu myöhempään ajankohtaan, esitetään, että hallintosääntö muutetaan tältä osin erillisenä prosessina.Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.