Pöytäkirja 26.02.2024/Pykälä 44

3 Yhdessä - tillsammans toimintatapaohje

Kirkkonummen kunnan Yhdessä - Tillsammans, kuntastrategiaa tukeva toimintatapaohje, Kv

Kunnanhallitus 26.02.2024 § 44

840/00.01.02/2023

Valmistelija Kunnanjohtaja Virpi Sailas

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus päättää

ehdottaa kunnanvaltuustolle, että valtuusto hyväksyy kuntastrategian tueksi liitteen mukaiset Yhdessä - Tillsammans -toimintatapaohjeet

tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Kirkkonummen kunnan Yhdessä - Tillsammans -toimintatapaohjeet on laadittu kunnan johtamisen, päätöksenteon ja yhteistyön tueksi sekä lisäämään avoimuutta yhteisistä toimintatavoista. Valmistelu on osa kunnan strategian uudistamista ja sen toimeenpanoa. Toimintatapaohjeet on määrä hyväksyä Kirkkonummen kuntastrategian hyväksynnän yhteydessä alkuvuodesta 2024. Valtuuston hyväksymät ohjeet ovat samalla myös strategian?toimintatapaohje, joka linjaa kunnassa toimivien luottamushenkilöiden ja?viranhaltijoiden toimintaa ja yhteistyötä.

?

Laadinta käynnistyi lokakuussa valtuuston iltakoulussa

Ohjeiston luonnos laadittiin valtuuston 9.10.2023 pitämän iltakoulun ennakkotehtävän ja iltakoulussa käytyjen Erätauko-dialogien aineiston pohjalta. Dialogeja käytiin yhteensä yhdeksän, joista kolme käytiin ruotsiksi ja kuusi suomeksi. Ennakkotehtävällä ja dialogeilla haettiin?luottamushenkilöiden ajatuksia ja näkemyksiä ohjeiden pohjaksi. Keskustelujen kautta ohjeistoon on noussut Kirkkonummen luottamushenkilöille merkityksellisiä asioita. Lisäksi kokonaisuutta täydennettiin ohjeistuksella epäasiallisen käytöksen käsittelemiseen luottamustoimielimissä.

Yhdessä - Tillsammans -toimintatapaohjeen osa-alueet

Toimintatapaohjeet rakentuvat viidestä eri osa-alueesta ja niiden keskeisimmät nostot on koottu huoneentauluksi:

Arvostava käytös ja rakentava keskustelukulttuuri

• Arvostava käytös ja kunnioitus luovat toiminnan perustan
  • Rakentava keskustelukulttuuri ja dialogisuus ovat vuorovaikutuksen keskiössä

Vastuullinen ja johdonmukainen tiedolla johtaminen

Strategia ohjaa päätöksentekoa

• Toimimme vastuullisesti ja demokraattisesti
  • Valmistaudumme huolella
  • Johdamme tiedolla ja sitoudumme päätöksiin

Osallisuuden ja avoimen hallinnon kehittäminen

• Osallisuus on edellytys demokratialle
  • Hallinnon avoimuus on johdon vastuulla

Luottamushenkilöiden yhteistyön vahvistaminen ja puheenjohtajien rooli

• Valtuustoryhmien puheenjohtajien rooli on keskeinen
  • Valtuustoryhmien yhteistyö on vuorovaikutteista
  • Valtuustoryhmien välinen yhteistyö on rakentavaa

?

Yhteisiin toimintatapoihin sitoutuminen ja arviointi

• Eettiset ohjeet luovat yhteistä toimintatapaa
  • Annamme palautetta kunnioittavasti
  • Puutumme epäasialliseen käytökseen matalalla kynnyksellä
  • Arvioimme ohjeiston toteutumista säännöllisesti

Epäasiallisen käytöksen käsitteleminen luottamustoimielimissä

Toimintatapaohjeen valmistelun aikana nähtiin tärkeäksi ottaa epäasiallisen käytöksen puheeksi ottaminen sekä yhdessä sovitut käsittelytavat mahdollisten tilanteiden ratkaisemiseksi. Epäasiallisen käytöksen käsittelemisen ohjeisto haluttiin laatia?mahdollisia esiin nousevia tilanteita ennakoiden ja niitä ennaltaehkäisten. Kunkin valtuustoryhmän, toimielimen ja työryhmän puheenjohtajistolla (puheenjohtaja, varapuheenjohtajat) on?erityinen vastuu ja velvollisuus toisia kunnioittavan, avoimen ja osallistavan ilmapiirin luomisessa. Kokouksissa puheenjohtaja huolehtii siitä, että kaikki osalliset tulevat kuulluiksi ja huomioiduksi. Puheenjohtajistot koulutetaan muun perehdytyksen ohella. Kuntaan nimetään häirintäyhdyshenkilö/t, joihin voi olla yhteydessä kohdatessa epäasiallista käytöstä.

Ohjeen luonnoksen käsittely lautakunnissa, yhteistoimintaryhmässä ?ja jaostoissa

Kirkkonummen kunnan lautakunnat ja jaostot sekä Kirkkonummen veden johtokunta käsittelivät toimintatapaohjeiden luonnosta kokouksissaan?marraskuun 2023 ja tammikuun 2024 välisenä aikana. Luonnos oli käsittelyssä nimellä eettiset ohjeet. Luonnos käsiteltiin myös kunnan?yhteistoimintaryhmässä (YTR). Lautakuntien evästysten ja keskustelujen pohjalta luonnosta muokattiin. Evästykset koskivat mm. epäasiallisen käytöksen ohjeen laajentamista koskevaan myös viranhaltijoita, ohjeiden tiivistämistä ja tarkentamista sekä ohjeiden nimeä. Ohjeisiin tullaan lisäämään turvallisen tilan periaatteet. Lautakunnissa käsittelyssä olleessa luonnoksesta poistettiin suorat lainaukset erätaukodialogeista.