Pöytäkirja 23.10.2023/Pykälä 359

37/02.02.02/2023

Valmistelija talousjohtaja Esa Lindell,

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus merkitsee talouden seurantaraportin 8/2023 tiedokseen.

Käsittely Talousjohtaja Esa Lindell esitteli asiaa kokouksessa.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Toimielintasoiset sekä tulo- ja menolajikohtaiset ulkoiset toteumat ovat liitteenä. Toimintakate kasvoi syyskuussa 3 % edelliseen vuoteen nähden, mutta käytettävissä on 0,7 % vähemmän määrärahaa kuin tilinpäätöksessä 2022. Vertailuvuodelta 2022 on liitteestä poistettu toimielintasoisen vertailun toimintakatteesta hyvinvointialueelle siirtyneet kustannukset muutosvertailun mahdollistamiseksi. Siirtyneet erät ovat otettu toimintakatteen jälkeen mukaan vuoden 2022 tuloslaskelmaan. Toimielintasoiseen raporttiin on lisätty tilinpäätösennustesarake.

Kevään palkkaratkaisu kasvatti menoja erityisesti kesäkuun kertaerien ja prosentuaalisten lisäkorotusten takia, johon ei ole varauduttu talousarviossa. Elokuun tietojen pohjalta voidaan arvioida, että henkilöstömäärärahan korotustarvetta on erityisesti sivistyksen palvelualueella.

Ostopalvelujen määrärahavaraus ei riittäne suomenkielisen kasvatus

ja koulutuslautakunnan, yhdyskuntatekniikan eikä toimitilapalvelujen

lautakunnan osalta. Ostopalvelujen toteumaprosentti on 77 kun edellisenä

vuonna se oli 71,7 %. Kokonaisuutena palvelujen ostoihin on käytetty 0,3

milj. euroa vähemmän edelliseen vuoden syyskuuhun nähden, mutta

määrärahaa on käytettävissä 3 milj. euroa vähemmän.

Tuloja on kertynyt edelliseen vuoden syyskuuhun verrattuna 8,7 % enemmän ja toteumaprosentti on elokuussa 78 %. Menojen toteutuma oli 76,2 %, kun edellisen vuoden syyskuussa se oli 73,3 %.

Kaikkiaan eri toimielimet tulevat esittämään lisämäärärahaa 5-6 milj. euroa, mutta kokonaisuutena toimintakatteen kasvu on noin 5 milj. euroa.

Tulos on syyskuun lopun tilanteessa ylijäämäinen 16,9 milj. euroa. Ennuste on 18 milj. euroa ylijäämäinen.

Oheismateriaalina on edellisen kokouksen ajankohtaiskatsaus

Kirkkonummen syyskuun väestö- ja rakentamistilastoihin.