Pöytäkirja 14.08.2023/Pykälä 236

Kunnan lausunto As. Oy Gesterbyntie 4:n huoneiston A 9 vapauttamisesta ARA:n käyttö- ja luovutusrajoituksista

Kunnanhallitus 14.08.2023 § 236

141/10.04.00/2023

Valmistelija Kunnangeodeetti Otso Kärkkäinen

Päätösehdotus Vt. Kunnanjohtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Kunnanhallitus päättää puoltaa Y-Säätiön hakemusta vapauttaa As. Oy Gesterbyntie 4:n (y-tunnus 0127914-6) huoneisto A 9 (osakkeet 2243-2547) ARA:n käyttö- ja luovutusrajoituksista hakijan esittämällä asunnon erittäin huonoa kuntoa ja korkeaa omakustannusvuokraa koskevalla perusteella.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Y-Säätiö

Selostus

Y-Säätiö on pyytänyt Kirkkonummen kunnalta lausuntoa Gesterbyssä sijaitsevan As. Oy Gesterbyntie 4:n yksittäisen huoneiston A 9 vapauttamiseksi ARA:n käyttö- ja luovutusrajoituksista. Hakemusta on perusteltu sillä, että asunto on vaikeasti vuokrattavissa asunnon erittäin huonon kunnon, korkean omakustannusvuokran sekä heikon sijainnin vuoksi.

ARA:n ohjeistuksen mukaan rajoituksista vapautuminen edellyttää valtion asunto- tai aravalainan takaisinmaksamista. Yleisimpänä syynä vapauttamisen hakemiselle ja myöntämiselle on asuntojen tyhjillään olo, minkä ei arvioida muuttuvan. Sen sijaan kasvukeskusalueilla ja muilla sellaisilla paikkakunnilla, joilla vuokra-asunnoille on kysyntää, vapauttaminen on mahdollista vain erityisestä syystä.

Kunnan vuokrataloyhtiöllä on tällä hetkellä hyvin tarjontaa Gesterbyn alueella, joten yksittäisen asunnon rajoituksista vapauttamiselle ei ole estettä asunnon erittäin huonon kunnon ja korkean omakustannusvuokran perusteella.

Esityslistan oheismateriaali:

• lausuntopyyntö 8.2.2023 ja hakemus 2.11.2022