Pöytäkirja 26.06.2023/Pykälä 211

329/10.02.03/2023

Valmistelija maankäyttöinsinööri Aija Aunio,

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Kauppinen Anna-Kaisa

päättää hyväksyä liitteenä olevan Tassumäen asemakaavan käynnistämissopimuksen, jonka osapuolina ovat Ehrnrooth Georg,
Bäck Margaretha, Ehrnrooth Jan Larsson kuolinpesän osakkaat, Sergelius Christina Larsdotter kuolinpesän osakkaat  ja Kirkkonummen kunta.

päättää oikeuttaa kunnanjohtajan tekemään sopimukseen vähäisiä tarkistuksia ja valtuuttaa kunnanjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen.

Käsittely Maankäyttöinsinööri Aija Aunio esitteli asiaa kokouksessa.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Sopimuksen allekirjoittajat (valtakirjalla Johan Ehnroth ja Robert Sergelius).

Selostus Kunta on neuvotellut maanomistajien edustajien kanssa liitteenä olevan asemakaavoituksen käynnisämissopimuksen koskien Tassumäen asemakaavan käynnistämissopimusta. Hanke on voimassa olevan Kirkkonummen kaavoitusohjelman toteutuskorissa vuonna 2024 käynnistyvänä hankkeena.

Hanke sijaitsee Luoman kylässä, Masalan taajaman pohjoispuolella. Suunnittelualue sijoittuu Masalantien ja Gräsnäsintien väliin ja ulottuu itä-länsisuunnassa Luoman koulun ja Hommaksen asuntoalueen väliselle vyöhykkeelle. Pohjoisessa alue rajautuu myös Bobäckenin puroon. Suunnittelualueen koko on n. 62,5 ha. Pisimmillään etäisyys Masalan keskustaan ja junaseisakkeelle on noin kaksi kilometriä.

Kaavoitusohjelman mukaisesti tavoitteena on toteuttaa ympäristöltään mielenkiintoinen ja rakentamistavaltaan laadukas pienimittakaavainen uusi asuntoalue Luomaan. Lisäksi osoitetaan sujuvat kulkuyhteydet Masalantielle ja Masalan keskustaan ja sen palveluihin, kuten urheilupuistoon. Suunnittelualueella olevan nykyisen asutuksen osalta tutkitaan nykyisten rakennettujen kiinteistöjen hallittua tiivistämistä.

Maanomistaja vastaa kaava-asiakirjojen laatimisesta sekä sopimusluonnoksessa luetelluista selvityksistä. Kunta vastaa tarvittavista kunnallisteknisten suunnitelmien laatimisesta ja muista tarvittavista selvityksistä. Sopimuksella osapuolet sitoutuvat neuvottelemaan kaavan ehdotusvaiheessa maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen maankäyttösopimuksen.