Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta
Pöytäkirja 24.05.2023/Pykälä 22

Kirkkonummen suomenkielisen perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman muutokset

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta 24.05.2023 § 22

1283/12.00.00/2021

Valmistelija Opetusjohtaja Astrid Kauber,  etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Päätösehdotus Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää
hyväksyä muutokset Kirkkonummen suomenkielisen perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelmaan.

Käsittely Opetusjohtaja Astrid Kauber poistui pykälän käsittelyn jälkeen klo 18.17.

Päätös Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Selostus Vuonna 2022 Opetushallitus on täsmentänyt useita opetussuunnitelmien perusteita, joiden tavoitteena on vahvistaa oppilaan ja opiskelijan oikeusturvaa ja oppimisympäristön turvallisuutta. Täsmennykset mahdollistavat nykyistä tehokkaammat ja oikea-aikaiset keinot puuttua kiusaamiseen, syrjintään, häirintään ja väkivaltaan esiopetuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa. Täsmennykset perustuvat muutoksiin, jotka on tehty perusopetuslakiin. Laki edellyttää jatkossa, että lapsen ja nuoren etu otetaan ensisijaisesti huomioon aina, kun opetusta tai koulutusta suunnitellaan, järjestetään tai siitä päätetään. Muutokset ovat tulleet voimaan 1.8.2022. Kirkkonummen suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta on hyväksynyt muutokset perusopetuksen opetussuunnitelmaan 1.6.2022 § 13.

Vuoden 2023 alussa Opetushallitus on päivittänyt niitä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden lukuja, jotka koskevat koulujen toimintakulttuuria ja koulupoissaoloihin puuttumista sekä antanut uusia ohjeita poissaolojen ehkäisemiseen ja suunnitelmalliseen seurantaan ja puuttumiseen. Päivitykset vastaavat perusopetuslain 26. pykälän muutosta, joka tulee voimaan 1.8.2023.

Opetushallitus on julkaissut myös uudistetut opetussuunnitelmien perusteet ja ammatillisen koulutuksen määräyksen, joita on muutettu opiskeluhuoltoa koskevien lukujen osalta. Uudistukset vastaavat tammikuun 2023 alussa voimaan tulevia lakimuutoksia. Opetuksen ja koulutuksen järjestäjiltä edellytetään muutosten huomioimista paikallisissa opetussuunnitelmissa sekä oman opiskeluhuoltosuunnitelman laatimista aiemman koulu- tai oppilaitoskohtaisen suunnitelman sijaan.

(Opetushallitus 2023: a, b, c, d, e )

Mainitut muutokset ovat vaikuttaneet myös perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. ( https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/1541511 ). Kirkkonummen suomenkielinen perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma tulee päivittää uusia perusteita sekä Kirkkonummen päivitettyä perusopetuksen opetussuunnitelmaa vastaavaksi.

Kuntakohtainen perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma on laadittu siten, että jokaisen luvun alku on perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukainen. Tämän jälkeen perusteiden mukaisen tekstin alla on erillinen kappale otsikolla Kirkkonummen linjaus, mikäli luvun tekstiä on haluttu kuntakohtaisesti tarkentaa.

Keskeiset muutokset

Tämän päivityksen yhteydessä Kirkkonummen perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma on muotoiltu kokonaisuudessaan siten, että opetussuunnitelma on sama riippumatta siitä, tarjotaanko perusopetukseen valmistavaa opetusta suomen vai ruotsin kielellä. Muotoilu koskee opetussuunnitelman kohtia, joissa aiemmin on mainittu Kirkkonummen suomenkielinen perusopetus. Päivityksen myötä sana suomenkielinen on poistettu

Muutoksia ja täsmennyksiä on tehty seuraaviin lukuihin:

Luku 1 Perusopetukseen valmistavan opetuksen lähtökohdat: käsitteisiin liittyvät tarkennukset ja kaksi asiasisältöön liittyvää muutosta koskien valmistavan opetuksen järjestämistä. Lisätty puuttuva lause perustetekstiin.

Luku 3.1 Yleiset tavoitteet ja yhteistyö esi- ja perusopetuksen kanssa: yksi käsitteen liittyvä muutos ja yksi asiasisältöön liittyvä muutos.

Luku 3.3. Muiden oppiaineiden opetuksen tavoitteet ja keskeiset sisällöt: kaksi käsitteisiin liittyvää muutosta.

Luku 6.3 Opiskeluhuolto: perusteteksti on päivitetty. Luvussa on tehty kuntakohtaiseen osioon useita asiasisältöön ja käsitteiden liittyviä muutoksia siten, että sisältö vastaa perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteisiin tulleita muutoksia.

Luku 6.4 Oppilaanohjaus: kaksi asiasisältöön liittyvää muutosta.

Luku 6.5. Suunnitelma kasvatuskeskustelujen ja kurinpidollisten keinojen käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista: perusteteksti on päivitetty.

Luku 8 Todistukset: yksi käsitemuutos.

Muutokset on kirjattu liitteeseen 1 siten, että muutetut tekstikohdat on kirjoitettu punaisella. Poistetut tekstikohdat on lisäksi yliviivattu ja mikäli kyseisen kohdan tilalle tulee uutta tekstiä, on se kirjoitettu yliviivatun tekstin perään.