Pöytäkirja 24.04.2023/Pykälä 136

36/00.01.02/2023

Valmistelija johdon assistentti Gunnel Ekström,

Päätösehdotus Vt. Kunnanjohtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Kunnanhallitus päättää merkitä vt. kunnanjohtajan ajankohtaiskatsauksen tiedoksi.

Käsittely Vt. kunnanjohtaja Anna-Kaisa Kauppinen esitteli seuraavia ajankohtaisia asioita:

-          TE-uudistuksen valmistelun tilannekatsaus

-          Kylmälän vesiosuuskunnan tilannekatsaus

Hallintojohtaja Jaana Suihkonen esitteli seuraavaa asiaa:

-          Yhteisten palvelujen kehittämisprojektin tilannekatsaus ja siihen liittyvä henkilöstöpäällikön rekrytointitilanne

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti merkitä ajankohtaiskatsaukset tiedoksi.

Selostus Vt. kunnanjohtaja antaa kunnanhallitukselle tiedoksi katsauksen ajankohtaisista ja valmisteilla olevista asioista:

-          TE-uudistuksen valmistelun tilannekatsaus

-          Yhteisten palvelujen kehittämisprojektin tilannekatsaus

Vuoden 2023 alusta voimaan astuneen hyvinvointialueuudistuksen myötä kunnassa todettiin jo keväällä 2022, että yhteisten palveluiden toiminta on mukautettava uuden tilanteen myötä. Näin ollen syksyllä 2022 käynnistettiin YP2024- projekti, jonka tavoitteena on kehittää yhteisten palveluiden toimintamalli kunnan tarpeiden mukaiseksi 1.1.2024 alkaen.

Henkilöstöä on projektissa laajasti osallistettu ja projektin etenemisestä on kerrottu viikoittain henkilöstön viikkopalaverissa. Projektissa on tähän mennessä kartoitettu toiminnan nykytilaa siten, että mm. pääprosessit on tunnistettu ja kuvattu, tehtävänkuvia on tarkasteltu ja työtehtävät kirjattu, henkilöstön osaamista on kartoitettu ja työaikaa seurattu. Lisäksi palvelualueille on kohdistettu asiakastyytyväisyyskysely ja toiminnan seurantaan liittyviä mittareita on pohdittu.

Nykytilan kartoitukseen sisältyy myös toiminnan taloudellista tarkasteltua. Koska yhteisten palveluiden tehtävänä on tukea, ohjata ja neuvoa palvelualueita, myös yhteisten palveluiden ja palvelualueiden rajapintojen tarkastelu on oleellinen osa projektia.

Kevään 2023 aikana toteutetaan nykytilan kartoittaminen ja toiminnan analysointi, joiden perusteella tehdään suunnitelma uudesta toimintamallista, johon siirrytään viimeistään vuoden 2024 alussa.

-          Henkilöstöpäällikön rekrytoinnin tilannekatsaus

Henkilöstöjaosto sai tiedokseen yhteisten palveluiden toimintamallin kehittäminen tilannekatsauksen 5.04.2023 ja keskusteli samalla henkilöstöpäällikön rekrytoinnista. Antamassaan evästyksessä henkilöstöjaosto totesi mm. että CGI:n selvityksen valmistuttua ja Yhteisten palveluiden kehittäminen-projektin käynnistyttyä tilanne kunnassa on muuttunut merkittävästi ja ollaan valitsemassa uusi kunnanjohtaja sekä uudistamassa hallintosääntöä. Henkilöstöpalveluiden vetäjältä odotetaan kunnan strategista henkilöstöjohtamista ja -suunnittelua. Tämän johdosta henkilöstöjaosto näkee tarkoituksenmukaisemmaksi odottaa uuden henkilöstöjohtajan rekrytoinnissa ja roolin määrittämisessä.