Yhdyskuntatekniikan lautakunta

Valmistelija Liikennesuunnittelija Marko Suni,

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

sijainen kunnanarkkitehti Tero Luomajärvi

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää, että vuoden 2023 liikenneturvallisuuskohteet suunnitellaan ja toteutetaan ohjeellisena liitteen mukaisesti.

Käsittely Keskustelun aikana Kim Liljequist teki seuraavan ehdotuksen:

Winellska skolanin saattoliikennereitin varrelle on nykytilanteessa asennettu liikennemerkit "C2 Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty", "Tekstikilpi: sallittu saattoliikenteelle" ja "C38 Pysäköinti kielletty" samaan tolppaan noin 85 metrin päässä kiertoliittymästä Gesterbynkaarelle, heti Antbackantien liittymän jälkeen. Antbackantien ja GWP:n raskas työmaaliikenne käyttää Gesterbynkaaren alkua tilapäiseen odotteluun ja pysähtymiseen, mikä on erityisen vaarallista kouluaikana tapahtuvan saattoliikenteen aikana, jolloin suuret ajoneuvot (näkyvyyden estämisen lisäksi) tukkivat yhden ajokaistan, pakottaen lapsiaan hakemaan tulleet vanhemmat ajamaan tien väärällä puolella (vieläpä Antbackantien risteysalueella). Vaaratilanteiden ja näkemäesteiden poistamiseksi yllä mainittu tolppa siirretään Gesterbynkaaren alkupäähän, jolloin se lisäkilvin estäisi raskaiden ajoneuvojen odottamisen/pysähtymisen Gesterbynkaarelle koululaisten saattoliikenneaikoina.

Josephine Frimodig, Matti Kaurila, Teemu Kelkka, Ronja Karkinen, Hannu Valtanen, Sanni Jäppinen ja Aleksander Polkko kannattivat esitystä.

Puheenjohtaja totesi, että vastaehdotusta kannatettiin yksimielisesti.

Keskustelun aikana esittelijä teki seuraavan lisäyksen liitteeseen: Siirretään nopeusnäyttö Tolsantieltä Laajakallionkaarelle ja Laajakalliontielle puoleksi vuodeksi kerrallaan.

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti pitää tauon pykälän käsittelyn jälkeen klo 20.31 - 20.36

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti. Lautakunta päätti myös, että liitteeseen korjataan nopeusnäytön siirto Tolsantieltä Laajakallionkaarelle ja Laajakalliontielle puoleksi vuodeksi kerrallaan. Lisäksi lautakunta päätti evästää seuraavasti:

Selostus Yhdyskuntatekniikan lautakunnan käyttösuunnitelmassa vuodelle 2023 on varattu 40 000 € (2022: 40 000 €) liikenneturvallisuuden parantamisen toimenpiteisiin. Määräraha on ollut merkittävästi pienempi kuin aiemmin (2020: 80 000 €). Lautakunta päättää määrärahojen kohdentamisesta. Liitteenä oleva esitys määrärahojen kohdentamisesta on tehty kuntalaisten tekemien liikenneturvallisuusaloitteiden ja muiden esille tulleiden tarpeiden pohjalta. Esitettyjen kohteiden kustannusarvio yhteensä on noin 40 000 €. Kirkkonummen liikenneturvallisuustyöryhmän kokouksessa 17.3.2023 on käsitelty aloitteita ja toimenpide-ehdotuksia.

Liikenneturvallisuuden parantamisen toimenpiteillä pyritään parantamaan erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuutta, mutta myös hillitsemällä moottoriajoneuvoliikenteen ajonopeuksia ja ohjaamalla liikennettä paremmin soveltuville kaduille. Toimenpiteillä pyritään parantamaan liikenneympäristön ennakoitavuutta vähentämällä liikennerikkomuksia kuten ylinopeuksia ja moottoriajoneuvoilla ajoa jalankulku- ja pyöräväylillä. Toimenpiteillä parannetaan liikenneympäristöä siten, että moottoriliikenteen ja kevyen liikenteen kohtaaminen olisi mahdollisimman turvallista. Osa liikenneturvallisuutta koskevista aloitteista voidaan hoitaa palauteprosessin myötä välittömästi vuoden aikana, jolloin asiakas on saanut vastauksen ilman turhaa odottamista. Osa aloitteista ja palautteista koskevat yleisiä teitä, joista vastaa Uudenmaan ELY-keskus. Nämä aloitteet ja palautteet on ohjattu ELY-keskukselle.

Lähtökohtaisesti liikenneturvallisuutta parantavat toimenpiteet tulisi kohdistua kunnan katualueisiin tai koulujen ja päiväkotien läheisyyteen. Toimenpiteet voivat myös edistää koulumatkojen turvallisuutta. Kohteita, joihin rakennetaan kunnallistekniikka, peruskorjataan tai laajennetaan (esim. koulukiinteistöjen pysäköinti- ja saattoliikennejärjestelyt) tai kaavoitetaan lähivuosina, ei oteta tarkasteltavaksi. Kohteet tarkastellaan muun suunnittelun tai kaavoituksen yhteydessä.

Ajohidasteita on toivottu tänäkin vuonna useaan kohteeseen. Hidasteiden aiheuttamien ongelmien (mm. kunnossapito, rikkoontuminen, haitat joukkoliikenteelle, tärinävaikutukset lähitaloille, melu- ja päästölisäykset) vuoksi niitä ei asenneta kuin erityisperustein kuten erityisryhmien tai vilkkaisiin ja vaarallisiin ylityspaikkoihin. Myös nykyisin määrärahoin ja henkilöstöresurssein ei voida toteuttaa hidasteita ja suunnittelua vaativia suurempia toimenpiteitä. Pää- ja kokoojakaduille voidaan vaihtoehtoisesti esittää nopeusnäyttöjä, jotka pääsääntöisesti asennetaan kohteisiin tilapäiseksi määräajaksi. Aikajänne voi olla esimerkiksi puolesta vuodesta vuoteen ja osassa tapauksissa pidempään. Osa näytöistä voidaan sijoittaa perustellusti pitempiaikaisesti liikennemäärien ollessa suuria kuten esimerkiksi taajamien sisääntuloväylillä. Todennettujen merkittävien ylinopeuksien perusteella voidaan myöhemmin arvioida sopivantyyppisiä turvallisuutta parantavia ratkaisuja tai pysyviä nopeusnäyttöjä.

Oheismateriaali

-          Vuoden 2022 liikenneturvallisuusaloitteet ja vuoden 2023 toimenpide-ehdotukset yhdyskuntatekniikan lautakunnalle 30.3.2023

Liite

-          Liikenneturvallisuuskohteet 2023, esitys yhdyskuntatekniikan lautakunnalle 30.3.2023