Yhdyskuntatekniikan lautakunta
Pöytäkirja 30.03.2023/Pykälä 35

Kirkkonummen liikenneturvallisuustyön toimintakertomus 2022 ja toimintasuunnitelma 2023

Yhdyskuntatekniikan lautakunta 30.03.2023 § 35

92/08.00.01/2020

Valmistelija Liikennesuunnittelija Marko Suni,

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

sijainen kunnanarkkitehti Tero Luomajärvi

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää merkitä Kirkkonummen liikenneturvallisuustyön toimintakertomuksen 2022 ja toimintasuunnitelman 2023 tiedokseen.

Käsittely Keskustelun aikana Ronja Karkinen teki seuraavan evästysehdotuksen:

Kirkkonummen pyöräilyn kehittämisohjelmassa asetetaan tavoitteeksi, että vuoteen 2030 mennessä Kirkkonummella pyöräilyn kulkumuoto-osuus kasvaa 11 prosenttiin. Evästys: tavoitteen edistymistä seurataan liikenneturvallisuustyöryhmässä ja raportoidaan vuosikertomuksessa.

Pekka Jäppinen ja Sanni Jäppinen kannattivat ehdotusta.

Evästystä kannatettiin yksimielisesti.

Kaavoitusarkkitehti Seppo Mäkinen poistui kokouksesta pykälän käsittelyn aikana klo 19.20.

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti ja lisäksi lautakunta päätti evästää seuraavasti:

Selostus Liikenneturvallisuustyöryhmän tehtävänä on edistää ja koordinoida Kirkkonummella tehtävää liikenneturvallisuustyötä eri liikkujaryhmät monipuolisesti huomioiden. Liikenneturvallisuuden lisäksi työryhmän keskeisenä tehtävä on kestävän liikkumisen muun muassa kävelyn ja pyöräilyn edistäminen.

Poikkihallinnollisen liikenneturvallisuustyöryhmän jäsenet edustavat mm. kuntaa eri hallinnonaloilta, ELY-keskusta, Poliisia, Liikenneturvaa sekä muita liikenneturvallisuuden ja kestävän liikkumisen edistämistyötä tekeviä tahoja. Työryhmä koordinoi sekä toteuttaa turvallista ja kestävää liikkumista edistävää työtä Kirkkonummella. Työryhmän toiminta käsittää muun muassa konkreettisten toimien suunnittelua, tehtävien jakamista edelleen yksiköihin ja sidosryhmiin, liikenneturvallisuuteen liittyvää viestintää ja liikenneturvallisuustilanteen seurantaa. Toiminnan painopiste on liikennekasvatuksessa ja viestinnässä, mutta ryhmä käsittelee myös liikenneympäristöön liittyviä turvallisuuskysymyksiä ja tuo esiin liikenneturvallisuuspuutteita. Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen on keskeinen osa liikenneturvallisuustyötä.

Viimeiset pari vuotta on eletty poikkeuksellisia olosuhteita. Korona-epidemia on alkanut helpottaa ja toiminta on palautumassa ennalleen.  Liikenneturvallisuustyöryhmän etäkokouksista on siirrytty tänä vuonna hybridikokouksiin, joissa osallistuminen on mahdollista myös paikan päällä.

Vuotuisten kilometri-kisan, heijastinpäivän ja talvipyörä-tempauksen lisäksi järjestettiin koronavuosien jälkeen perinteinen Kirkkonummi-päivän tapahtuma. Viime vuonna peruskoulujen 8. ja 9.-luokkalaisille järjestettiin liikennevalistustapahtuma ja eka-luokkalaisille jaettiin heijastimet.

Tapahtumien ohessa työryhmässä panostetaan monipuolisesti viestintään ja kampanjoihin. Liikenneturvallisuuden ja kestävän liikkumisen ajankohtaisia teemoja ovat vuosittain onnettomuustilanteen kehitys ja nopeusnäyttöjen tulokset sekä pyöräilyviikon kampanjointi ja monet muut asiat. Myös viime vuonna 8. ja 9. -luokkalaisille ja heidän vanhemmille kohdistettiin mopokampanja, jossa kerrottiin mopoilun pelisäännöistä liikenteessä. Viime vuonna tiedotettiin ensimmäistä kertaa hirvieläimistä samoin kuin talviolosuhteissa ajamisesta. Tänä vuonna uutena tiedottamiskohteena on suojatiesäännöt, joilla muistutetaan autoilijoita antamaan tietä suojatietä ylittäville.

Liikenneturvallisuustyöryhmässä on puhututtanut kunnallisen pysäköinninvalvonnan puute Kirkkonummella, mikä heijastuu katualueiden luvattomana pysäköintinä ja liikenneturvallisuusongelmina useilla alueilla kunnassa. Väärin pysäköidyt autot estävät kunnossapidon ja haittaavat turvallista liikkumista kaduilla. Poliisi ei pysty vastaamaan riittävästi rajallisten valvontaresurssiensa puitteissa laittomaan pysäköintiin.

Liikenneturvallisuustyöryhmän toiminta on riippuvainen jäsenten edustamien toimijoiden ja sidosryhmien sekä kunnan eri hallintokuntien tekemästä liikenneturvallisuustyöstä tahoillaan. Kasvaneiden työtehtävämäärien vuoksi eri hallintokuntien edustajat joutuvat priorisoimaan työtehtäviään ydintehtäviin. Täten työtehtävät jäävät nykyisin pitkälti työryhmän puheenjohtajan ja koordinaattorin vastuulle. Mikäli jatkossa halutaan järjestää erilaisia kampanjoita ja tapahtumia, on huolehdittava henkilöstöresurssien riittävyydestä kunnassa ja tehtävien jakamisesta nykyistä laajemmin kunnassa. Liikenneturvallisuustyöryhmän toiminnan apuna on liikenneturvallisuuskoordinaattori, joka hoitaa useita eri käytännön tehtäviä ja tuo liikenneturvallisuuden laaja-alaista erityisosaamista kuntaan. Konsultin rooli on keskeinen työryhmän toiminnassa kunnan liikenneturvallisuustyölle, mutta sillä ei voida korvata kunnassa tehtävää työtä. Koordinaattorin resurssit ovat varsin rajalliset suhteessa tehtävämääriin. Vaihtoehtona on myös toiminnan vähentäminen. Uudenmaan ELY-keskus osallistuu määrärahojen puitteissa liikenneturvallisuuskoordinaattorin kuluihin enintään 50 % osuudella.

Oheismateriaali: Kirkkonummen liikenneturvallisuustyöryhmän toimintakertomus 2022

Kirkkonummen liikenneturvallisuustyöryhmän toimintasuunnitelma 2023