Pöytäkirja 21.11.2022/Pykälä 391

Kunnanhallitus 21.11.2022 § 391

377/02.02.02/2022

Valmistelija Talousjohtaja Esa Lindell, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Toimielintasoiset sekä tulo- ja menolajikohtaiset ulkoiset toteumat ovat liitteenä. Lisäksi palveluiden ostojen osalta on tilikohtainen raportti suurimpien tilikohtaisten määrärahojen osalta. Toimintakatteen kasvu syyskuussa ilman erikoissairaanhoitoa on edelliseen vuoteen nähden 3,9 % ja 6,1 milj. euroa, kun käytettävissä on 5,0 % enemmän määrärahaa kuin tilinpäätöksessä 2021.

Yleisesti ostopalvelujen määrärahavarauksen riittävyys on ongelma. Talousarvioon on varattu erikoissairaanhoito pois lukien 7,3 % vähemmän määrärahaa kuin vuonna 2021 käytettiin. Palvelujen ostojen kasvuprosentti edelliseen vuoden syyskuuhun nähden on 7,6. Erityisesti ikäihmisten palveluissa on määrärahojen ylitystä, joka johtuu Espoon Sairaalan 1,5 milj. eurolla kasvaneista kustannuksista sekä henkilöstövuokrauksen kasvu 1,9 milj. eurolla edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna henkilöstön rekrytointivaikeuksien johdosta.

HUS kuntayhtymän alijäämä on kasvanut ja Kirkkonummen osuus laskutettavasta alijäämästä HUS arvioi olevan 3,2 milj. euroa, mutta toisaalta erikoissairaanhoidon käytön mukainen määräraha näyttää alittuvan eli ylitys ei tule olemaan alijäämäarvion suuruinen. Koronakustannusten ja -tuen oletettiin talousarvion laadintavaiheessa poistuvan. Koronatukia ollaan kuitenkin myöntämässä myös kuluvalle vuodelle, joka vaikuttaa perusturvan tulokertymään arviolta 4 milj. euron verran.

Tulos on lokakuun lopun tilanteessa alijäämäinen 1,8 milj. euroa. Hyvinvointikeskuksen myynti ja maankäyttökorvausten kirjaaminen tulokseen nostavat tuloksen selkeästi ylijäämäiseksi tilinpäätöksessä.

Oheismateriaalina on myös ajankohtaiskatsaus Kirkkonummen väestö- ja rakentamis tilastoihin.

Esittelijä Kunnanjohtaja Aarnio Tarmo

Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee talouden seurantaraportin 10/2022 tiedokseen.

Käsittely

Talousjohtaja Esa Lindell esitteli asiaa kokouksessa.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.