Pöytäkirja 31.10.2022/Pykälä 352

Määräalan myynti kiinteistöön 257-460-2-48

Kunnanhallitus 31.10.2022 § 352

1153/10.00.02/2022

Valmistelija maankäyttöinsinööri Niklas Wickholm, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Kiinteistön TRÄSKSTRAND 257-460-2-48 omistaja ja Kirkkonummen kunta ovat neuvotelleet noin 2500 m2:n suuruisen määräalan myynnistä kunnan omistamasta kiinteistöstä TINA 257-460-2-89 liitettäväksi ensin mainittuun kiinteistöön.

Kiinteistön TRÄSKSTRAND RN:o 2:48 omistajan tarkoituksena on rakentaa rakennuspaikalleen portti ja kiinteä aita. Kiinteistörajat kulkevat maaston korkeuseroista johtuen paikoissa, joihin porttia ja aitaa ei voida rakentaa. Määräalan myynti osaksi rakennuspaikkaa mahdollistaa portin ja aidan rakentamisen maasto-olot huomioon ottaen tarkoituksenmukaisella tavalla. Määräalan myynnin johdosta rakennuspaikan koillisraja siirtyy leveimmillään noin 5,8 metriä, ja kaakkoisraja on sovitettu maastoltaan tasaiseen kohtaan, johon portti on mahdollista rakentaa.

Määräalan kauppahinnaksi on neuvoteltu 50 000 euroa (20 euroa/m2). Määräala on voimassa olevassa yleiskaavassa lähivirkistysaluetta (VL). Kauppahinta perustuu rakennuspaikkaan sisältyvän alueen arvoon, rakennuspaikan yli 5000 m2:n pinta-alan ylittävältä osalta.

Vesihuollon rakennuslupahakemukseen antaman liitoskohtalausunnon mukaan vesijohdon ja jätevesiviemärin liitoskohta sijaitsee Fasantien ja Hommaksentien risteyksessä, jonne johtoreitti on järjestettävä rasitteena kunnan maa-alueen kautta olemassa olevan tieyhteyden varteen. Määräalan kaupassa sovitaan siten samalla kiinteistön TRÄSKSTRAND RN:o 2:48 hyväksi perustettavista johtorasitteista kuitukaapelille sekä vesi- ja viemärijohdoille kunnan omistamien kiinteistöjen 257-460-2-89 ja
257-460-2-26 alueella. Johdot asennetaan samaan kaivantoon.

Esityslistan liite:

• määräalan kauppakirja

Esityslistan oheismateriaali:

• kohteen sijaintikartta
  • kohde yleiskaavakartalla

Esittelijä Kunnanjohtaja Aarnio Tarmo

Päätösehdotus Kunnanhallitus

päättää, että Kirkkonummen kunta myy noin 2500 m2:n suuruisen määräalan kiinteistöstä 257-460-2-89 kauppahintaan 50 000 euroa liitteenä olevan kauppakirjan ehdoin kiinteistön 257-460-2-48 omistajalle osaksi rakennuspaikkaa. Kauppakirja on allekirjoitettava kolmen kuukauden kuluessa päätöksen lainvoimaisuudesta.

oikeuttaa kunnanjohtajan tekemään kauppakirjaan vähäisiä tarkistuksia ja valtuuttaa kunnanjohtajan allekirjoittamaan kauppakirjan.

Kunnangeodeetti Otso Kärkkäinen esitteli asiaa kokouksessa myös yhdyskuntatekniikan johtaja Anna-Kaisa Kauppinen oli läsnä tämän pykälän aikana.

Jäsen Marjut Frantsi-Lankia saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana klo 16.55.

Käsittelyn aikana jäsen Saara Huhmarniemi jätti muutosehdotuksen, että asia jätetään pöydälle.

Pöydällejättöä kannattivat Markus Myllyniemi ja Ari Harinen.

Pöydällejättöä ei hyväksytty yksimielisesti joten puheenjohtaja ilmoitti että asiasta on äänestettävä.

Puheenjohtaja ehdotti että asiasta äänestetään niin, että ne jotka kannattavat asian jatkokäsittelyä äänestävät JAA, ja ne jotka kannattavat että asia jätetään pöydälle äänestävät EI.

Äänestysjärjestys hyväksyttiin.

Äänestyksessä annettiin 6 JAA ääntä, 6 EI ääntä ja 1 tyhjä.

JAA äänestivät: Åström Kim, Haapaniemi Timo, Sahiluoma Anna, Männikkö Kim, Liljequist Kim ja Kilappa Antti

EI äänestivät: Aallonharja Piia, Granström Anneli, Huhmarniemi Saara, Frantsi-Lankia Marjut, Myllyniemi Markus ja Harinen Ari

Tyhjää äänesti Tony Björk.

Tasatilanteessa puheenjohtajan ääni ratkaisee, Timo Haapaniemi äänesti JAA, joten asian käsittelyä päätettiin jatkaa.

Jatkokäsittelyn aikana jäsen Saara Huhmarniemi jätti seuraavan lisäysehdotuksen:

Päätökseen lisätään, että paikalle ei tule tämän myötä lisärakennusoikeutta.

Lisäysehdotusta kannattivat Markus Myllyniemi, Ari Harinen ja Piia Aallonharja.

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti lisäysehdotuksen.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti lisäyksellä, että paikalle ei tule tämän myötä lisärakennusoikeutta.

Tiedoksi kiinteistön 257-460-2-48 omistaja