Pöytäkirja 26.09.2022/Pykälä 307

Kunnanhallitus 26.09.2022 § 307

377/02.02.02/2022

Valmistelija Talousjohtaja Esa Lindell, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Toimielintasoiset sekä tulo- ja menolajeittaiset ulkoiset toteumat ovat liitteenä. Lisäksi palveluiden ostojen osalta on tilikohtainen raportti suurimpien tilikohtaisten määrärahojen osalta.

Toimintakatteen kasvu heinäkuussa ilman erikoissairaanhoitoa on edelliseen vuoteen nähden 3,35 milj. euroa eli 2,7 % kun käytettävissä on 5,0 % enemmän määrärahaa kuin tilinpäätöksessä 2021. Yleinen palkkaratkaisu tarkoittaa yli milj. euron kustannusten kasvua loppuvuonna.

Yleisesti ostopalvelujen määrärahavarauksen riittävyys on ongelma. Talousarvioon on varattu erikoissairaanhoito pois lukien 7,9 % vähemmän määrärahaa kuin vuonna 2021 käytettiin. Palvelujen ostojen kasvuprosentti edelliseen vuoden elokuuhun nähden on 6,1 (heinäkuussa 7,5). Erityisesti ikäihmisten palveluissa on määrärahojen ylitystä, joka johtuu henkilöstövajeen korvaamisesta ostopalveluilla sekä  Espoon Sairaalan kasvaneista kustannuksista. Sairaalan yksikköhinnat laskevat loppuvuonna käyttöasteen kasvun johdosta.

HUS kuntayhtymän alijäämä on kasvanut ja Kirkkonummen osuuden HUS arvioi olevan 3,2 milj. euroa, jolloin erikoissairaanhoidon määräraha ylittyy 2,5 milj. euroa.

Tulos on ylijäämäinen 0,85 milj. euroa.

Kesäkuun kehysesityksessä oli alustavia arvioita toteumista toimielimittäin, jotka eivät olennaisesti ole muuttuneet kuntaan jäävien toimintojen osalta, mutta kylläkin perusturvan osalta. Koronakustannusten ja -tuen oletettiin talousarvion laadintavaiheessa poistuvan. Koronatukia ollaan kuitenkin myöntämässä myös kuluvalle vuodelle, joka vaikuttaa perusturvan tulokertymään arviolta 2,7 milj. euron verran. Toisaalta HUS antoi 20.9. alijäämäennusteen, joka vaikuttaa negatiivisesti tulokseen.

Esittelijä Kunnanjohtaja Aarnio Tarmo

Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee talouden seurantaraportin 8/22 tiedokseen.

Käsittely

Talousjohtaja Esa Lindell esitteli asiaa kokouksessa.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.