Kunnanvaltuusto
Pöytäkirja 05.09.2022/Pykälä 73

Valtuustoaloite 12/2022: Kirkkonummen liittyminen mukaan Pidä Saaristo Siistinä ry:n Mahanpuruja muovista -kampanjaan

Kunnanvaltuusto 05.09.2022 § 73

958/00.04.02/2022

Markus Myllyniemi jätti kunnanvaltuuston kokouksessa 5.9.2022 seuraavan aloitteen:

"Roskaantuminen ja mikromuovi ovat uusimpia ongelmia, jotka uhkaavat suomalaisia vesistöjä ja Itämerta. Muoviroska päätyy järviin ja mereen erityisen helposti huleveden mukana, joka johdetaan lähes kaikkialla suoraan puhdistamatta lähimpään vesistöön.

Mikromuovien vaikutuksia kala- ja muihin eliölajeihin ei vielä täysin tunneta, mutta niiden tiedetään ainakin nostavan eläinten stressitasoja, kulkeutuvan ylöspäin ravintoketjussa aina ihmisiin asti ja imevän itseensä haitta-aineita ympäristössä. Monet merieläimet voivat myös takertua, tukehtua ja nälkiintyä muoviroskan vuoksi, kun sen kappaleet täyttävät niiden mahalaukun ja suoliston.

Muoviroskan vesistökuormituksen vähentämiseksi Pidä Saaristo Siistinä ry. on käynnistänyt Mahanpuruja muovista -viestintäkampanjan, jonka tavoitteena on vähentää muoviroskaamisen määrää "nudging"-tekniikkaa ja positiivista vaikuttamista hyödyntäen. Kampanjassa hulevesikaivot, roskapisteet ja tuhkikset tehdään entistä näkyvämmäksi hyödyntäen hauskoja värejä, tarroja ja kylttejä. Tästä paras esimerkki ovat kaivonkansien ympärille suunnitellut kalakuvat, joissa kaivo on kalan suu, jonne roskat joutuvat hulevesien mukana.

Mahanpuruja muovista -kampanja on saanut rahoitusta ympäristöministeriöltä, minkä ansiosta siihen osallistuminen aiheuttaa kunnille vain muutaman tuhannen euron kustannukset. Viestintäkampanjassa mukana ovat yhteensä 16 kuntaa ja kaupunkia

ympäri Suomen mukaan lukien Espoo, Helsinki, Kauniainen, Vantaa ja Vihti.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Kirkkonummen kunta osallistuu Mahanpuruja muovista -viestintäkampanjaan vuodesta 2023 alkaen.

Markus Myllyniemi"

Aloitteen allekirjoittivat Vihreän valtuustoryhmän Markus Myllyniemen lisäksi: Reetta Hyvärinen, Katja Ylisiurua, Johanna Fleming, Leena Virkki, Marko Kari, Liisa Kosonen, Kari Virtanen, Kim Åström, Timo Haapaniemi, Jani Ekman, Tuovi Ronkainen, Sini Felipe, Antti Kilappa, Minna Hakapää, Kim Liljequist, Martin Valtonen, Tony Björk, Josephine Frimodig, Anna Aintila, Ulf Kjerin, Urho Blom, Ville Salminen ja Krista Petäjäjärvi.

Päätös Kunnanvaltuusto toimittaa aloitteen kunnanhallitukselle valmisteltavaksi.