Pöytäkirja 27.06.2022/Pykälä 238

Sarastia Oy:n ja kunnan välinen taloushallinnon palveluita koskeva ostopalvelusopimus

Kunnanhallitus 27.06.2022 § 238

766/02.08.00.01/2022

Valmistelija Talousjohtaja Esa Lindell, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Kirkkonummen kunta on ulkoistanut taloushallintopalvelujen tuottamisen 1.10.2013 lukien silloiselle Kunnan Taitoa Oy:lle. Kunta päätti ottaa vuoden 2020 alusta lukien henkilöstöhallinnon palvelut omaksi toiminnakseen. Nykyinen kunnan ja Kunnan Taitoa Oy:n välinen palvelusopimus on allekirjoitettu vuonna 2017. Voimassa oleva palvelusopimus on perustunut kuukausihinnoitteluun sekä volyymeihin perustuvaan suoritehintaan.

Sarastia Oy:n fuusion, Kunnan Taitoa Oy ja KuntaPro Oy (1.5.2019), jälkeen yhtiössä on ollut käytössä useita eri sopimuksia, ja tämä on asettanut asiakkaat eriarvoiseen asemaan. Sarastia Oy on neuvotellut asiakkaidensa kanssa sopimusrakenteen uudistamisesta yhtenäiseksi. Neuvotteluihin kutsuttiin alkuvaiheessa osa omistaja-asiakkaista ja myöhemmin niihin pystyi osallistumaan kaikki omistaja-asiakkaat. Neuvottelut toteutettiin huhti-marraskuun 2021 aikana yhteensä kolmella sopimuskierroksella. Uudistuksen tarkoituksena on auttaa molempia osapuolia onnistumaan tehtävissään. Lisäksi yhtenevät sopimusehdot vakioivat toimintaa ja sitä kautta vaikuttavat kustannuksia alentavasti.

Sopimusrakenteen lisäksi uudistuksessa yhdenmukaistettiin kaikkien asiakkaiden hinnoittelu perustuen peruspalvelujen osalta kuukausihinnoitteluun sekä volyymien mukaiseen suoritehinnoitteluun. Kirkkonummen kunnalla on jo aiemmin ollut käytössä suoritehinnoittelu, joten hinnoitteluun ei ole tulossa merkittäviä muutoksia. Kirkkonummen palvelusopimuksen vuositason kustannukset ovat noin 0,62 milj. euroa. Vuosittain neuvotellaan asiakaskohtaisesti seuraavan vuoden laskutuksen pohjaksi suoritearviot, jotka tasataan toteutuneiden suoritteiden mukaisiksi vuoden lopussa.

Sopimus muodostuu puitesopimuksesta, joka on ns. kattosopimus sisältäen vastuunrajoitus- ja luottamuksellisuusehdot sekä sen kolmesta liitesopimuksesta.

-          Liite 1 on palvelusopimus, joka koskee talous- ja henkilöstöpalveluita. Sopimuksen liitteet sisältävät mm. palvelukuvaukset, palvelutasot, hinnat ja mahdolliset käyttöönottoprojektit.

-          Liite 2 on ohjelmistopalvelusopimus ja koskee ohjelmistopalveluiden toimittamista. Sopimuksen liitteet sisältävät mm. palvelukuvaukset, palvelutasot, hinnat ja mahdolliset käyttöönottoprojektit.

-          Liite 3 on tietojenkäsittelysopimus, joka on ehdoiltaan varsin tavanomainen tietojenkäsittelysopimus.

Keskeiset muutokset aiempaan sopimukseen nähden ovat:

-          Sopimustiedot on koottu liitteineen puitesopimuksen alle aiemman palvelusopimuksen sijasta.

-          Palvelukohtaiset ehdot sisältyvät palvelusopimukseen ja sen liitteisiin.

-          Ohjelmistopalvelusopimus on eriytetty omaksi liitteekseen.

-          Palvelu- ja ohjelmistopalvelusopimus ovat toisistaan erillisiä alasopimuksia, joista kumpikin on voimassa ehtojen mukaisesti toisen voimassaolosta riippumatta.

Sopimus tulee voimaan ja sopijapuolia sitovaksi, kun sopijapuolet ovat sen allekirjoittaneet. Sopimus korvaa nykyisen voimassa olevan sopimuksen liitteineen. Sopimus on määräaikaisena voimassa allekirjoitusta seuraavan kalenterivuoden loppuun saakka ja sen voimassaolo jatkuu automaattisesti kalenterivuosi kerrallaan, ellei jompikumpi sopijapuoli irtisano sopimusta kirjallisesti viimeistään kalenterivuotta edeltävän maaliskuun loppuun mennessä.

Oheismateriaalina on sopimusuudistusta esittelevä asiakasinfo ja liitteinä sopimus liitteineen.

Esittelijä Kunnanjohtaja Aarnio Tarmo

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää hyväksyä Sarastian Oy:n puitesopimuksen liitteineen ja oikeuttaa talousjohtajan tekemään sopimukseen teknisiä korjauksia

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.