Pöytäkirja 13.06.2022/Pykälä 216

Kunnanhallitus 13.06.2022 § 216

553/01.01.00/2020

Valmistelija kunnanjohtaja Tarmo Aarnio, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Kirkkonummen kunnan hallintojohtajan virka on ollut vakinaisesti täyttämättä 5.7.2021 alkaen. Hallintojohtaja johtaa kunnan yhteisiä palveluja sekä vastaa kunnan hallinnon tehokkaasta ja tuloksellisesta toiminnasta sekä hallinnon kokonaisvaltaisesta kehittämisestä. Hallintojohtaja toimii kunnanjohtajan alaisuudessa ja on kunnan johtoryhmän jäsen.

Kunnanhallituksen ja kunnanjohtajan päätöksillä vt. hallintojohtajana on toiminut ko. ajankohdasta lähtien kunnanlakimies Hannu Sorvari. Vakinaisesta viran täyttämisestä päättää hallintosäännön mukaisesti kunnanhallitus, joka on kokouksessaan 6.9.2021 § 366 päättänyt myös hallintojohtajan viran kelpoisuusvaatimuksista seuraavaa

-  virkaan soveltuva ylempi korkeakoulututkinto

-  laaja kokemus kunnallishallinnon johtotehtävistä

-  vahva esimieskokemus

-  viran hoitamisen edellyttämä riittävä suomen ja ruotsin kielen taito.

Virkaa haki määräaikana 6.- 22.4.2022 yhteensä 17 henkilöä, joista 6 kutsuttiin haastatteluihin. Hakijoita haastattelivat kunnanhallituksen puheenjohtajisto, kunnanjohtaja sekä kuntaa rekrytoinnissa avustanut Momentous Oy:n edustaja. Haastattelujen jälkeen kaksi hakijoista ohjattiin henkilöarviointiin, jonka jälkeen em. haastattelijaryhmä suoritti heille vielä jatkohaastattelut.

Hakemusten, haastattelujen sekä soveltuvuusarvioinnin perusteella kunnanhallitukselle esitetään, että hallintojohtajan virkaan valitaan kasvatustieteen maisteri, eMBA Jaana Suihkonen.

Esittelijä Kunnanjohtaja Aarnio Tarmo

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää, että

palvelussuhteen alkaessa virka sijoittuu hinnoittelemattomien palkkaryhmään 1, taso 25

virassa noudatetaan kuuden kuukauden koeaikaa

virkaan valitun on ennen viran vastaanottamistaan esitettävä kunnan työterveyshuollon antama lausunto terveydentilastaan

valtuuttaa kunnanjohtajan sopimaan viran vastaanottamisen ajankohdasta sekä muista käytännön järjestelyistä

Esittelijän täydennetty päätösehdotus kokouksessa:

Uusi kohta 2:

Jaana Suihkosen kieltäytymisen varalta, varalle hallintojohtajan virkaan valitaan oikeustieteen maisteri Sanna Lundström.

Pöytäkirja päätetään myös tarkastaa tämän pykälän osalta kokouksessa.

Käsittely

Puheenjohtaja julisti keskustelun päättyneeksi ja totesi että keskustelun aikana jäsen Ari Harinen on jättänyt seuraavan vastaehdotuksen:

1. Valita hallintojohtajan tehtävään Sanna Lundström

2. Perusteena valinnalle soveltuvuusarviointi, jossa Sanna Lundstöm oli paras.

Muutosehdotusta kannatti Antti Kilappa.

Puheenjohtaja totesi, että muutosehdotusta ei hyväksytty yksimielisesti joten asiasta on äänestettävä.

Puheenjohtaja ehdotti että asiasta äänestetään niin, että ne jotka kannattavat pohjaehdotusta äänestävät JAA, ja ne jotka kannattavat Ari Harisen muutosehdotusta äänestävät EI.

Äänestysjärjestys hyväksyttiin.

Äänestyksessä annettiin yhteensä 13 ääntä. JAA sai 11 ääntä ja EI 2 ääntä.

Pohjaehdotus sai enemmän ääniä.

JAA äänestivät: Åström Kim, Myllyniemi Markus, Katajisto Hilkka-Maija, Granström Anneli, Huhmarniemi Saara, Björk Tony, Frantsi-Lankia Marjut, Aallonharja Piia, Aintila Anna, Haapaniemi Timo ja Kajanti Carl-Johan

EI äänestivät: Ari Harinen ja Antti Kilappa

Päätös Kunnanhallitus päätti, että

virassa noudatetaan kuuden kuukauden koeaikaa

valtuutetaan kunnanjohtaja sopimaan viran vastaanottamisen ajankohdasta sekä muista käytännön järjestelyistä

pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Tiedoksi hr-yksikkö, palkka-tiimi, hakijoille