Pöytäkirja 13.06.2022/Pykälä 214

Kirkkonummen kunnan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden uudelleen järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi

Kunnanhallitus 13.06.2022 § 214

581/03.00.00/2022

Valmistelija kuntakehityspäällikkö Susanna Hyvärinen, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) on pyytänyt (6.5.2022) lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden uudelleen järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi 27. kesäkuuta 2022 klo 9.00 mennessä.

Lausunnolla oleva esitys liittyy pääministeri Sanna Marinin hallituksen hallitusohjelman toteuttamiseen, jossa keskeisenä tavoitteena on työllisyyden vahvistaminen ja työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin.

Työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirtoa koskevan TE-palvelut 2024-uudistuksen tavoitteena on kasvattaa työllisyyttä edistämällä työn kysynnän ja tarjonnan kohtaantoa valtion ja kuntien välisellä yhteistyöllä sekä vahvistaa alueiden elinvoimaa ja kilpailukykyä asiakaslähtöisillä palveluilla hyödyntämällä kuntaekosysteemin mahdollisuuksia.

Uudistuksessa julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirrettäisiin työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille. Kunnille siirtyisivät myös elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten julkisiin työvoimapalveluihin liittyvät hankintatehtävät ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskuksen julkisiin työvoimapalveluihin liittyvät maksatustehtävät. Nykyiset työ- ja elinkeinotoimistot lakkautettaisiin. Myös työllisyyden edistämisen kuntakokeilujen voimassaolo päättyisi. Siirtyviä tehtäviä valtiolla hoitava henkilöstö siirtyisi liikkeenluovutuksella kuntiin tai kuntayhtymiin.

Yksi uudistuksen keskeisistä elementeistä on kannustava työttömyysetuuksien rahoitusmalli. Tavoitteena on laajentaa kuntien vastuuta työttömyysetuuksien rahoituksesta siten, että rahoitusvastuu kannustaa kuntaa huolehtimaan alueen työllisyydestä sekä järjestämään työttömille työnhakijoille mahdollisimman tehokkaasti palveluja, jotka johtavat työllistymiseen. Uudistuksella tavoitellaan 7 000-10 000 henkilön työllisyysvaikutusta. Laki tulisi voimaan 1.12.2024.

Ehdotus lausunnoksi on kunnanhallituksen esityslistan liitteenä. Kirkkonummen kunta yhtyy pitkälti muun muassa Kuntaliiton ja KUUMA-kuntien näkemyksiin lakiluonnoksesta. Kirkkonummen kunnan tunnistamat keskeiset huomiot:

-          TE -palvelut 2024 -uudistuksen tavoitteet kannatettavia

-          TE-palveluiden järjestämisvastuu tulisi antaa kaikille kunnille

-          Kaikkien kuntalain yhteistoimintamuotojen tulee olla käytössä yhteistyön toteuttamiseksi.

-          Palvelut järjestävälle kunnalle tulee korvata täysimääräisesti kustannukset, jotka johtuvat henkilö- tai työnantaja-asiakkaan oikeudesta valita palvelua tarjoava taho sekä vastuusta koordinoida muutosturvaa yli järjestämisvastuualueiden.

-          Rahoitusmallin kompensaatiota tulee jatkossa tarkistaa säännöllisesti työikäisen väestön määrän lisääntyessä kunnassa.

-          Koska lähes kaikki TE-palvelut siirtyvät kuntien vastuulle, tulee palveluiden rahoituksesta siirtää kunnille enemmän kuin 75 %.

-          Kuntien ja hyvinvointialueen välistä roolia tulee tarkistaa vaikeasti työllistettävien rahoitusvastuiden osalta

-          Kuntien palkkatukea vastaavan rahoituksen tulee siirtyä valtionosuusrahoitukseen täysimääräisesti. Laissa tulee jatkossakin mahdollistaa kunnille pitkäaikaistyöttömien kuntalaisten työllistäminen.

-          Lakiin tulee kirjata kunnille kaikki mahdolliset edellytykset rakentaa myös omia tietojärjestelmäratkaisujaan paremman asiakaspalvelun, palvelukohtaannon ja vaikuttavuuden osoittamisen toteuttamiseksi.

-          Palvelujen vaikuttavuuden varmistamiseksi kuntien tulee saada pääsy tulorekisteriin ja lakiin tulee lisätä tietojohtamisen mahdollistava pykälä.

-          TE-toimistoja, ELY-keskuksia ja KEHA-keskusta tulee ohjata ja velvoittaa voimaanpanolaissa tekemään tiiviimpää yhteistyötä kuntien kanssa järjestämisvastuun siirron onnistumiseksi

Esitysluonnos julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden uudelleen järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi löytyy Lausuntopalvelu.fi -verkkopalvelusta, linkki:

TE-palvelut 2024 -uudistuksen verkkosivut, linkki: https://tem.fi/te-palvelut-2024-uudistus

Esittelijä Kunnanjohtaja Aarnio Tarmo

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää

antaa työ- ja elinkeinoministeriölle (TEM) liitteen mukaisen lausunnon

tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Käsittely

Kuntakehityspäällikkö Susanna Hyvärinen esitteli asiaa kokouksessa. Työllsyyskoordinaattori Johanna Andelmin-Inkinen oli myös läsnä kokouksessa vastaamassa mahdollisiin kysymyksiin tämän pykälän aikana, klo 17.47-18.20.

Päätös Kunnanhallitus päätti ehdotuksen mukaisesti.