Pöytäkirja 30.05.2022/Pykälä 188

Sosiaalityöntekijän viran muuttaminen sosiaaliohjaajan viraksi

Kunnanhallitus 30.05.2022 § 188

106/01.01.00/2022

Valmistelija vs perusturvajohtaja Sirkku Pekkarinen-Keto, vs palvelujohtaja, työikäisten palvelut Tuula Malmi-Suominen, palvelupäällikkö, työllistymispalvelut Thijs Verbrugghe. etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Työikäisten palveluiden työllistymispalveluissa on ollut sosiaalityöntekijän virka, jonka työtehtävät ovat kohdentuneet Länsi-Uudenmaan työllistymistä edistävään monialaiseen yhteispalveluun (TYP-palvelu).

Sosiaalityöntekijän viran vakinainen haltija on ollut siirrettynä muihin tehtäviin1.1.2018 alkaen ja vakinaistettu muihin tehtäviin 1.8.2022 alkaen. Koska sosiaalityöntekijöiden rekrytointitilanne on ollut usean vuoden erityisen haastava koko maassa, pätevää sosiaalityöntekijää ei ole tehtävään saatu. Tehtävää on määräaikaisesti hoitanut sosiaaliohjaaja.

TYP-työntekijän tehtävänkuvaan ei sisälly sen kaltaista päätöksen tekoa, että se lakisääteisesti edellyttäisi sosiaalityöntekijän kelpoisuutta. Sosionomi (AMK) koulutuksen käynyt työntekijällä on valmiudet ja pätevyydet TYP-työntekijän viran hoitamiseen.

Länsi-Uudenmaan monialaista  yhteispalvelua toteuttavissa muissa kunnissa TYP-työntekijöinä toimii pääsääntöisesti sosiaaliohjaaja.

Työtehtävien luonteen ja sosiaalityöntekijöiden haasteellisen saatavuuden johdosta ehdotetaan sosiaalityöntekijän viran muuttamista sosiaaliohjaajan viraksi. Muutos vähentää perusturvan henkilöstökustannuksia.

Esittelijä Kunnanjohtaja Aarnio Tarmo

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää lakkauttaa 1.8.2022 lähtien sosiaalityöntekijän viran (5000992448) ja perustaa vakanssinumerolla (5000993078) sosiaaliohjaajan viran 1.8.2022 lähtien sekä määrittää sosiaaliohjaajan viran pätevyysvaatimukseksi sosiaalialan amk-tutkinnon sekä tehtäväkohtaiseksi palkaksi tason 04SOS050, tason 35 mukaisen palkan (2771,02 €/kk).

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Vs. perusturvajohtaja poistui kokouksesta tämän pykälän jälkeen klo 17.47.

Tiedoksi Henkilöstöyksikkö, perusturvajohtaja, työikäisten palveluiden palvelujohtaja, työllistymispalveluiden palvelupäällikkö