Pöytäkirja 23.05.2022/Pykälä 176

Kunnanhallitus 23.05.2022 § 176

965/02.02.00/2021

Valmistelija Talousjohtaja Esa Lindell, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Koska vuoden 2023 kehyksen valmisteluun vaikuttaa jäljempänä esitetty talousarvion muutos, tuodaan muutosesitys käsiteltäväksi ennen kehyksen hyväksymistä.

Kehykseen vaikuttava muutos on Gesterby hankkeen kiinteistöltä purettavien rakennusten alaskirjaus, jonka ajoitusta esitetään siirrettäväksi puoliksi vuoden 2023 talousarvioon. Tämä tarkoittaa 2,3 milj. euron alaskirjausta vuonna 2022 talousarvion 4,6 milj. euron alaskirjauksen sijaan. Rakennusten purku ajoittuu pääosin vuodelle 2023. Kuitenkin vuosipoistojen arviota lisätään 0,4 milj. eurolla alkuvuoden tarkentuneiden ennusteiden perusteella

Toinen muutosesitys koskee maankäyttökorvausten ja käyttöomaisuuden tuloarvion vähentämistä 2,2 miljoonalla eurolla. Osa maankäyttösopimuskorvauksista saatavista tuloista arvioidaan siirtyvän asemakaavoista tehtyjen valitusten johdosta vuoden 2023 puolelle.  Esitetty tuloarvio on 7,8 milj. euroa nykyisen 10 milj. euron sijaan.

Kolmas muutosesitys koskee verotuloarviota, jota esitetään nostettavaksi 2,7 milj. eurolla Suomen Kuntaliiton huhtikuun 2022 arvioiden pohjalta.

Neljäntenä muutoksena on rahoituserien määrärahavarauksen vähentäminen 0,5 milj. eurolla alkuvuoden ennusteen perusteella. Vaikka korkotaso yleisesti on nousussa sen vaikutus kuluvana vuonna ei ole vielä suurta ja koskee uutta lainanottoa.

Edellä esitetyt muutokset tarkoittavat vuoden 2022 talousarvion tuloksen, joka on talousarviossa noin 2 813 532 milj. euroa, jäävän hieman positiiviseksi, jos valtuusto hyväksyy yhteensä 2,9 milj. euron tulosta parantavan esityksen. On kuitenkin huomattava, että käyttötalousmenoissa on 2,5 milj. euron ylitysuhka, joiden osalta muutosesitys tehdään kun luvut tarkentuvat ja palkkaratkaisun vaikutus selviää.

Esittelijä Kunnanjohtaja Aarnio Tarmo

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää esittää kunnanvaltuustolle, että vuoden 2022 talousarvioon tehdään seuraavat muutokset:
Gesterbyn koulukeskuksen hankkeen tieltä purettavien rakennusten alaskirjausta vähennetään 2,3 milj. eurolla ja vuosipoistojen määrää lisätään 0,4 milj. eurolla
Maankäyttösopimuskorvausten tuloja ja käyttöomaisuuden myyntituloja vähennetään 2,2 milj. eurolla
Verotuloarviota korotetaan 2,7 milj. eurolla.
Rahoituserien määrärahaa vähennetään 0,5 milj. eurolla.

Käsittely

Talousjohtaja Esa Lindell esitteli asiaa.

Puheenjohtaja julisti keskustelun päättyneeksi ja totesi, että keskustelun aikana jäsen Kim Åström jätti seuraavan muutosehdotuksen:

Ei hyväksytä esitettyjä TA muutoksia.

Perustelu: Esitetyt muutokset eivät ohjaa toimintaa, ja ovat talouden kokonaiskuvan näkökannasta yksipuolisia.

Muutosehdotusta kannattivat: Timo Haapaniemi, Antti Kilappa, Anna Sahiluoma, Tony Björk ja Piia Aallonharja.

Puheenjohtajan tiedustellessa Kim Åströmin muutosehdotusta hyväksyttiin yksimielisesti.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti olla hyväksymättä esitettyjä talousarviomuutoksia.