Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta

Iltapäivätoiminnan asiakaskyselyn tulokset keväällä 2022

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta 01.06.2022 § 15

634/00.01.03/2022

Valmistelija Suomenkielisten opetuspalvelujen johtaja Leila Kurki, Opetustoimen suunnittelija Mirjami Kaski , etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet (1/011/2011) velvoittaa kuntia arvioimaan antamaansa tai hankkimaansa aamu- ja iltapäivätoimintaa.

Iltapäivätoiminnasta pyydettiin asiakaspalautetta sähköisen Questback-kyselyn avulla huhtikuussa 2022. Kyselyssä oli oma osionsa huoltajille ja lapsille. Kysely toteutettiin suomen- ja ruotsinkielisessä iltapäivätoiminnassa erillisinä, samansisältöisinä kyselyinä. Vastauksia suomenkielisen toiminnan kyselyyn saatiin 54 kappaletta.

Rehtoreilta ja ohjaajilta pyydettiin vapaamuotoista palautetta iltapäivätoiminnan järjestämiseen liittyen. Palautetta annettiin joko sähköpostilla tai suullisesti opetuspalvelujen suunnittelijalle.

Asiakaskyselyssä kysyttiin huoltajien tyytyväisyyttä iltapäiväkerhon ohjaajien toimintaan, kerhon tiloihin ja toimintaympäristöön, kodin ja kerhon väliseen yhteistyöhön, kerhon päivä- ja viikko-ohjelmaan sekä lapsen ja huoltajien mahdollisuuksiin vaikuttaa kerhon toimintaan. Kysyttiin myös, miten hyvin lapsi on viihtynyt kerhossa, ja mikäli lapsi ei ole viihtynyt, mistä tämä johtuu. Selvitettiin lisäksi, miten hyvin tarjottu toiminta-aika eli koko- tai osaviikkoinen toiminta vastaa perheiden tarpeita, ja millaista vaihtoehtoista toiminta-aikaa tilalle mahdollisesti toivotaan. Pyydettiin myös arvioimaan tiedon saamisen sujuvuutta ja riittävyyttä koskien Kirkkonummen iltapäivätoiminnan periaatteita ja käytäntöjä liittyen esimerkiksi kerhopaikan hakemiseen, valitun toiminta-ajan muuttamiseen ja maksuihin.  Lisäksi pyydettiin arviota toiminnan kunnallistamisen vaikutuksesta palvelun tasoon, jos perheen lapsi on osallistunut aiemmin muun järjestäjän iltapäivätoimintaan.

Kyselyn asteikkona käytettiin pääasiassa neliportaista asteikkoa, jossa vastausvaihtoehtoja olivat erittäin tyytyväinen, melko tyytyväinen, melko tyytymätön ja erittäin tyytymätön. Mukana oli myös En osaa sanoa -vaihtoehto. Vastaajilla oli lisäksi mahdollisuus kirjoittaa vapaamuotoista palautetta.

Kooste kyselyn vastauksissa pykälän liitteessä.

Kunnan talouden sopeuttamistoimenpiteiden myötä koululaisten iltapäivätoiminnan yksityisen palveluntuotannonhankkimisesta luovuttiin ja iltapäivätoiminta päätettiin järjestää kokonaan kunnan omana toimintana syksystä 2021 alkaen. Tässä yhteydessä on ollut tärkeää saada palautetta toiminnan kunnallistamisen vaikutuksista. Huoltajista 46,7 prosenttia oli sitä mieltä, että kunnallistaminen on heikentänyt palvelua. 26,7 prosenttia arvioi, että palvelu on parantunut kunnallistamisen myötä. 20 % prosenttia katsoo, ettei kunnallistamisella ole ollut merkitystä palvelun tasoon, ja 6,7 prosenttia ei osannut arvioida kunnallistamisen merkitystä.

Kuluneena ja edellisenä lukuvuonna koronaepidemialla on ollut vaikutuksensa toiminnan järjestämiseen. Suuri haaste on ollut sijaisten saaminen runsaiden poissaolojen takia. Tämä on kuormittanut rehtoreita ja ohjaajia. Lapsilla on paljon tuen tarpeita ja käyttäytymisen haasteita, minkä takia ryhmäkoot eivät saisi olla liian suuria. Kaikissa kouluissa ei ole iltapäiväkerholle omaa tilaa.

Kaikki iltapäiväkerhot ovat saaneet kerhoaan koskevat vastaukset toimintansa kehittämisen avuksi.

Liite: Iltapäivätoiminnan asiakaskyselyn tulokset keväällä 2022

Esittelijä Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Päätösehdotus Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää merkitä
tiedokseen suomenkielisen iltapäivätoiminnan asiakaskyselyn tulokset.

Käsittely Jäsen Irja Kekkonen teki evästysesityksen: "Lautakunta evästää kehittämään iltapäiväkerhojen toimintaa yhdessä lasten, huoltajien ja ohjaajien kanssa, jotta toiminta olisi vaikuttavaa ja lapsilähtöistä."

Puheenjohtaja totesi tehdyn evästysesityksen ja kannatukset. Jäsenet Anna-Mari Toikka, Johanna Fleming ja Sari Haapasaari kannattivat evästystä. Lautakunta päätti hyväksyä evästysesityksen yksimielisesti, joten se lisättiin päätökseen.

Suomenkielisten opetuspalvelujen johtaja Leila Kurki poistui kokouksesta pykälän käsittelyn jälkeen klo 18.48.

Päätös Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti

1 ehdotuksen mukaisesti

2 lautakunta evästää kehittämään iltapäiväkerhojen toimintaa yhdessä lasten, huoltajien ja ohjaajien kanssa, jotta toiminta olisi vaikuttavaa ja lapsilähtöistä.