Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta
Pöytäkirja 01.06.2022/Pykälä 16

Ukrainan tilanteeseen liittyvän maahanmuuton vaikutukset opetuksen ja varhaiskasvatuksen talouteen

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta 01.06.2022 § 16

188/02.02.02/2022

Valmistelija Erityissuunnittelija Siret Soop, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Ukrainalaisiin turvapaikanhakijoihin liittyviä kustannuksia on Sivistyksen ja vapaa-ajan palvelualueella syntynyt 20.5.2022 mennessä yhteensä 26 364 €.

Varhaiskasvatukseen on tällä hetkellä sijoittunut 17 ukrainalaista lasta, joista 16 suomenkieliseen ja 1 ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen. Lapsista 16 on sijoittunut yksityisiin päiväkoteihin ja 1 kunnalliseen vuorohoitoon.

Arvioidut kustannukset kuukaudessa palvelusetelin ja kunnallisen vuorohoidon osalta ovat 16 350 €

Perusopetuksen valmistavassa opetuksessa on Kirkkonummelle Ukrainasta tulleita oppilaita 44, joista Gesterbyn koulussa 14, Vuorenmäen koulussa 12, Veikkolan koulussa 9, Kantvikin koulussa 1, Nissnikun koulussa 8. Tähän mennessä on palkattu kolme valmistavan luokan opettajaa ja kaksi ohjaajaa. Ukrainalaisoppilaiden määrän kasvaessa valmistavan opetuksen luokanopettajia/opettajia sekä ohjaajia tullaan tarvitsemaan lisää.

Opetuksen arvioidut kuukausikustannukset valmistavassa opetuksessa ovat tällä hetkellä 19 500 €.

Ukrainalaisten oppilaiden koulukuljetuksen kustannukset kuukaudessa ovat 8 000 €.

Kustannusten kokonaisvaikutus vuoden 2022 loppuun mennessä on varhaiskasvatuksessa nykyisen arvion perusteella 130 800 €.

Suomenkielisen perusopetuksen kustannusten nousu yhteensä 117 000 €. Kyseinen kustannusten kasvu aiheuttaa lisämäärärahan tarpeen suomenkielisen perusopetuksen henkilöstökustannuksissa.

Esittelijä Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Päätösehdotus Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää merkitä pykälän tiedoksi.

Käsittely

Päätös Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti merkitä pykälän tiedoksi.