Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta
Pöytäkirja 01.06.2022/Pykälä 11

Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 muutosten aiheuttamat päivitykset Kirkkonummen esiopetuksen opetussuunnitelmaan 1.8.2022 alkaen

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta 01.06.2022 § 11

1567/12.00.01/2019

Valmistelija Varhaiskasvatuksen erityisasiantuntija, Vesa Joronen etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Taustaa

Opetushallitus on 22.12.2014 päättänyt opetussuunnitelman perusteista esiopetusta, oppivelvollisten perusopetusta ja lisäopetusta varten. Suomenkielinen varhaiskasvatus- ja opetuslautakunta on hyväksynyt Kirkkonummen esiopetuksen opetussuunnitelman 15.6.2016 § 39.

Eduskunta on hyväksynyt lain perusopetuslain muuttamisesta, joka on vahvistettu 11.3.2022. Laki tulee voimaan 1.8.2022 alkaen. Opetushallitus on 10.5.2022 antanut määräyksen muutoksista Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 lukuihin

2.1 Opetuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet

3.1 Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet

6.2 Yhteisöllinen oppilashuolto.

Tämän määräyksen mukaan tarkistettu paikallinen opetussuunnitelma tulee ottaa käyttöön viimeistään 1.8.2022.

Esiopetuksen järjestäjä ei voi jättää noudattamatta tätä määräystä tai poiketa siitä.

Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden lukukohtaisesti erotellut muutokset

2.1 Opetuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet

Perusteissa lukua 2.1. Opetuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet on muokattu. Aikaisempi muoto Huoltajan on huolehdittava siitä, että lapsi osallistuu esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan. Kunta on velvollinen järjestämään sen alueella asuville lapsille oppivelvollisuutta edeltävänä vuonna esiopetusta. Esiopetusta voidaan järjestää päiväkodeissa ja kouluissa on kirjattu muotoon

esiopetusta. Huoltajan on huolehdittava siitä, että lapsi osallistuu esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen

tavoitteet saavuttavaan toimintaan. Esiopetusta voidaan järjestää päiväkodeissa ja kouluissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Paikalliseen opetussuunnitelmaan tehdään perusteosioon muutos teknisenä korjauksena. Kunnan osio ei edellytä korjauksia.

3.1 Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet

Perusteissa luvun 3.1. Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet kohtaan Hyvinvointi ja turvallinen arki on lisätty kappale Esiopetuksessa pidetään huolta koko yhteisön fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta turvallisuudesta.

Lasta tulee suojata väkivallalta, kiusaamiselta ja muulta häirinnältä. Lapsella on oikeus saada lohdutusta sitä tarvitessaan. Esiopetuksessa ei sallita kiusaamista, väkivaltaa eikä häirintää. Kiusaaminen tunnistetaan, siihen puututaan ja sitä ehkäistään tietoisesti ja suunnitelmallisesti osana toimintakulttuurin kehittämistä.

Olennaista kiusaamisen ennaltaehkäisyssä on tukea lasten vertaissuhteita ja yhteisön hyvinvointia. Henkilöstöllä on keskeinen rooli lasten sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen harjoittelun ja kehittymisen tukemisessa. Lasten kanssa opetellaan tunnistamaan ja ratkaisemaan ristiriitoja rakentavasti. Aikuisen läsnäolo ja antama ohjaus vuorovaikutustilanteissa on tärkeää. Häirintä-, kiusaamis- tai väkivaltatilanteista keskustellaan lasten huoltajien kanssa ja etsitään yhdessä ratkaisuja.

Paikallinen esiopetussuunnitelma

Paikallisen esiopetussuunnitelman perusteosioon tehdään korjaus teknisenä muutoksena. Kirkkonummen esiopetuksen opetussuunnitelman paikalliseen osioon lisätään liitteen 1 mukainen teksti.

6.2 Yhteisöllinen oppilashuolto

Perusteissa luvun 6.2 Yhteisöllinen oppilashuolto kohtaa Opettaja, päiväkodin johtaja tai rehtori ilmoittaa esiopetuksessa tai matkalla esiopetukseen tai kotiin tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta tilanteeseen osallistuneiden huoltajille on tarkennettu.

Uusi muoto on: Opettaja, päiväkodin johtaja tai rehtori ilmoittaa

väkivallasta niistä epäillyn ja niiden kohteena olevan lapsen huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle.

Paikallinen opetussuunnitelma

Liite

-          Kirkkonummen esiopetuksen opetussuunnitelman 2016 päivittäminen/ Muutos paikallisen esiopetuksen opetussuunnitelman lukuun 3.1

Oheismateriaalit

-          Opetushallituksen määräys Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 muuttaminen

-          Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 muutos

Esittelijä Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Päätösehdotus Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää

hyväksyä Kirkkonummen esiopetuksen opetussuunnitelmaan 2016 tehdyt Opetushallituksen 10.5.2022 määräyksen mukaiset muutokset 1.8.2022 alkaen.

Muutokset asiakirjaan tehdään teknisenä korjauksena valmisteluosassa kuvatulla tavalla.

Käsittely

Päätös Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti ehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Kunnallisten ja yksityisten päiväkotien johtajat, palveluohjaajat, suomenkielisten opetuspalvelujen johtaja.