Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta

264/05.10.00/2022

Valmistelija Palveluohjaaja Satu Westerlund, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Taustaa

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2022 päivitys on toteutettu varhaiskasvatuslakiin tulevien muutosten vuoksi. Pääsääntöisesti muutokset liittyvät lapsen kehityksen ja oppimisen tuen asioihin.  Päivitetyissä perusteissa määritellään entistä tarkemmin kolmitasoisen tuen mallin mukaan tuen tasot ja muodot sekä se, miten tukea annetaan. Kolmitasoisen tuen mallissa lapselle annettavan tuen tasot jaotellaan yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen. Uudistus näkyy myös jokaiselle lapselle tehtävässä henkilökohtaisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa.

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on tukea lapsen oppimisen edellytyksiä, edistää elinikäistä oppimista ja koulutuksellisen tasa-arvon toteuttamista inklusiivisten periaatteiden mukaisesti. Periaatteisiin kuuluvat kaikkia lapsia koskevat yhtäläiset oikeudet, tasa-arvoisuus, yhdenvertaisuus, syrjimättömyys, moninaisuuden arvostaminen sekä sosiaalinen osallisuus ja yhteisöllisyys.

Opetushallitus määräsi 18.2.2022 uusista varhaiskasvatussuunnitelman perusteista. Varhaiskasvatuksen järjestäjien ja yksityisten palveluntuottajien tulee päivittää omat paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmansa kansallisten perusteiden mukaisesti ja ottaa varhaiskasvatussuunnitelma käyttöön elokuussa 2022.

Toimivalta

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hallintosäännön 61 § mukaan varhaiskasvatussuunnitelmat ja opetussuunnitelmat.

Kirkkonummen varhaiskasvatussuunnitelma

Kirkkonummen paikallisen opetussuunnitelman pohjana on ollut varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin kirjatut muutokset sekä Kirkkonummen varhaiskasvatuksen vision mukainen kestävään elämäntapaan kasvaminen.  Varhaiskasvatussuunnitelmalla vahvistetaan inkluusion periaatteiden toteutumista toimintakulttuurin ja oppimisympäristöjen osalta sekä toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin tasoilla.

Päivityksen keskiössä on lapsen etu ja oikeus saada oikea-aikaista ja riittävän vahvaa tukea. Lapsen tukeen liittyvillä muutoksilla parannetaan tukea tarvitsevien lasten oikeusturvaa sekä edistetään kaikkien lasten yhdenvertaisia mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen. Kirkkonummen varhaiskasvatussuunnitelmassa on kiinnitetty myös huomiota lasten turvallisuuteen sekä kiusaamisen ehkäisyyn ja puuttumiseen.

Kirkkonummen varhaiskasvatussuunnitelman laadintaan ovat osallistuneet varhaiskasvatuksen henkilöstö, lapset ja huoltajat sekä yhteistyökumppanit ja kuntalaiset.  Varhaiskasvatuksen henkilöstö on osallistunut keskeisten käsitteiden avaamiseen vasupajoissa ja henkilöstöstä muodostuneet kirjoittajatiimit ovat tuottaneet opetussuunnitelman tekstiä. Huoltajat ja lapset ovat osallistuneet heille suunnatun kyselyn kautta ja varhaiskasvatussuunnitelmaluonnos on ollut kommentoitavana yhteistyökumppaneilla sekä asukaspuistojen Facebook -sivujen kautta kaikilla halukkailla.

Kirkkonummen varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset tarkennukset:

• Luvussa 1.3 kuvataan Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatimisen periaatteet ja tukeen liittyvien hallintopäätösten prosessi.
  • Luvussa 2.3 kuvataan lapsen kasvun ja oppimisen polkua.  Aloitusprosessi ja siirtymävaiheet varhaiskasvatuksen aikana.
  • Luvussa 3 kuvataan inkluusion ja kestävään elämäntapaan kasvamisen toteutuminen toimintakulttuurissa ja oppimisympäristössä sekä kiusaamisen  ehkäisyn periaatteet.
  • Luvussa 4 kuvataan varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan suunnittelun ja toteutuksen periaatteita.  Kirkkonummen varhaiskasvatuksessa toteutetaan lapsen aktiivista osallisuutta ja oivaltamisen iloa vahvistavia työtapoja kuten projektimuotoista työskentelyä.  Portfoliotyöskentelyn kautta tehdään lapsen oppimista näkyväksi sekä hänelle itselleen että huoltajille.  Digitaaliset työtavat ovat oppimisen ja itseilmaisun välineitä.
  • Luvussa 4 kuvataan myös oppimisen alueita.  Kirkkonummen varhaiskasvatuksessa oppimisen alueilla painottuvat lukemisen kulttuuriin ja liikunnalliseen kulttuuriin kasvaminen, kestävä elämäntapa ja luonto oppimisen ja leikin ympäristönä sekä moninaisuuden arvostaminen ja huomioiminen laaja-alaisesti.
  • Luvussa 5 kuvataan tuen järjestämisen periaatteet ja vastuut Kirkkonummen varhaiskasvatuksessa.
  • Luvussa 7 kuvataan varhaiskasvatuksen arviointiin ja kehittämiseen liittyvät periaatteet ja toimintatavat

Liite: Kirkkonummen varhaiskasvatussuunnitelma 2022

Esittelijä Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Päätösehdotus Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää ottaa käyttöön Kirkkonummen varhaiskasvatussuunnitelman 1.8.2022 alkaen

Käsittely

Päätös Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti ehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Kunnalliset ja yksityiset päiväkodit, varhaiskasvatuksen palveluohjaajat, perhepäivähoidon ja avoimen varhaiskasvatuksen esimies, varhaiskasvatuksen erityisasiatuntija