Kunnanvaltuusto

Valtuustoaloite 8/2024: Kirkkonummen omaishoitajille ilmainen uintimahdollisuus

Kunnanvaltuusto 07.10.2024 § 84

754/12.04.01/2024

Päätös Kunnanvaltuusto toimittaa aloitteen kunnanhallitukselle valmisteltavaksi.

Selostus Kirkkonummen SDP valtuustoryhmä / Sini Felipe, Tuovi Ronkainen, Ari Harinen ja Tero Suominen jättivät kunnanvaltuuston kokouksessa 7.10.2024 seuraavan valtuustoaloitteen:

”Omaishoitajuus on yhteiskunnallisesti merkittävää toimintaa, joka mahdollistaa hoidettavan kotona selviytymisen mahdollisimman pitkään ja helpottaa näin osaltaan kalliimpien laitos- ja asumispalveluiden tarvetta ja kuormitusta. Omaishoitaja huolehtii usein kellon ympäri läheisestään, jolle omatoiminen arjesta selviytyminen ei ole mahdollista vamman, sairauden tai muun hoivan tarpeen vuoksi. Omaishoitajat tekevät työtä, joka on sitovaa, jonka taloudellinen tuki on heikkoa ja vapaa-aikaa vähän. Lisäksi omaishoitajan omasta terveydestä huolehtiminen jää usein taka-alalle hoidettavan tarpeen mennessä edelle.

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen on tärkeä osa kunnan työtä. Omaishoitajien huomioiminen tässä on tärkeää, sillä auttajan on pystyttävä pitämään itsestään huolta auttaakseen toisia. Esimerkiksi Espoossa tämä on huomioitu siten, että omaishoitajat saavat käydä uimahallissa ja kuntosalilla ilmaiseksi, joko kertaluontoisesti tai 6 kuukauden rannekkeella. Omaishoitajien jaksamisen edistämiseksi tehty pieni panostus on merkittävä ele tärkeää työtä tekeville omaishoitajille. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen sisällä on kuitenkin merkittäviä eroja kuntien välillä siinä, miten omaishoitajia tuetaan edellä mainitun kaltaisilla, hyvinvointia edistävillä teoilla.

Kirkkonummella omaishoitajia on 249 (voimassa olevat toimeksiantosopimukset 8/2024).  Liikunnan ja rentoutumisen mahdollisuuksia tarjoamalla heidän voimavarojaan ja jaksamistaan tärkeässä työssään voidaan tukea ja edistää. Mahdollisuus käydä uimassa tai kuntosalilla auttaa paitsi fyysiseen jaksamiseen, myös mielen palautumiseen. Me allekirjoittaneet esitämme, että kirkkonummelaista henkilöä hoitavat omaishoitajat saavat ilmaisen uintimahdollisuuden Kirkkonummen uimahallissa. Tämän voisi toteuttaa esimerkiksi samoin ehdoin, kuin +68-vuotiaiden senioriliikuntakortti.

Kirkkonummella 4.9.2024

Kirkkonummen SDP valtuustoryhmä

Sini Felipe Tuovi Ronkainen

Ari Harinen Tero Suominen”

Valtuustoaloitteen allekirjoittivat lisäksi myös seuraavat valtuutetut / varavaltuutetut: Minna Hakapää, Piia Aallonharja, Anders Adlercreutz, Anna Aintila, Urho Blom, Johanna Fleming, Marjut Frantsi-Lankia, Josephine Frimodig, Anneli Granström, Timo Haapaniemi, Sanni Jäppinen, Marko Kari, Ronja Karkinen, Antti Kilappa, Jani Kähkönen, Jerri Kämpe-Hellenius, Elina Kärkimaa, Arttu Lankinen, Aku Leijala, Markus Myllyniemi, Jussi Määttä, Maarit Orko, Noora Piili, Antti Salonen, Ville Salminen, Martin Valtonen, Katja Ylisiurua, Matilda Björkqvist, Patrik Lundell, Linda Basilier, Miisa Jeremejew ja Irja Tamm.