Toimitilapalvelujen lautakunta

1.
merkitä Kirkkonummen palveluverkkosuunnitelman 2025-2035 tiedoksi

2.
lausuntonaan esittää Kirkkonummen palveluverkkosuunnitelmaa 2025–2035 hyväksyttäväksi kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle.

Käsittely Kunnanhallituksen edustaja Anna Sahiluoma poistui kokouksesta tämän kokousasian käsittelyn jälkeen klo 19.55.

Päätös Toimitilapalvelujen lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Selostus Palveluverkkosuunnitelma on kunnan strategista kehittämistä

Palveluverkkosuunnitelma on kunnan suunnitelma siitä, missä varhaiskasvatuksen, opetuksen ja vapaa-ajan palveluja järjestetään vuoteen 2035 saakka. Palveluverkkosuunnitelma on osa kunnan strategista kehittämistä. Suunnitelman tavoitteena on ennakoiva palveluverkon kehittäminen vastaamaan nykyisiin ja tuleviin palvelutuotannon tarpeisiin. Suunnitelma tukee kunnan elinvoimaisuutta sekä auttaa investointien ja kustannusten hallinnassa.

Suunnitelman taustalla palveluverkkoselvitys sekä kyselyjen sekä asukasiltojen tulokset

Kirkkonummen palveluverkkosuunnitelman taustalla on vuonna 2023 laadittu palveluverkkoselvitys ja sen osana järjestettyjen kyselyjen ja asukasiltojen tulokset.

Palveluverkkoselvitys sisälsi laajasti tietoa kunnan toimitilaverkosta, kiinteistöjen kunnosta, väestökehityksestä ja olemassa olevien tilojen kapasiteetista. Selvityksessä muodostettiin myös skenaarioita kuvaamaan alueellista palvelutarvetta suhteessa maankäytön vaihtoehtoihin.

Palveluverkkoselvitystä käsiteltiin syksyllä 2023 kunnan päätöksentekoelimissä: toimitilapalvelujen lautakunnassa, kasvatus- ja koulutuslautakunnissa sekä sivistys- ja vapaa-aikalautakunnan kokouksissa.

Osana palveluverkkoselvityksen laatimista toteutettiin kohdennetusti kuntalaisille ja henkilöstölle suunnattu asukas- ja henkilöstökysely. Kunta järjesti myös alueelliset asukastilaisuudet palveluverkon suunnittelusta marras-joulukuun 2023 aikana. Tämän jälkeen palveluverkkoselvitystä sekä kyselyn tuloksia käsiteltiin kunnanhallituksessa ja laadittiin lopullinen palveluverkkosuunnitelma.

Tasaista kasvua ja useita toimitilahankkeita

Tämä palveluverkkosuunnitelma pohjaa ennusteeseen kunnan maltillisesta ja tasaisesta väestönkasvusta, joka tukeutuu pääosin olemassa olevaan yhdyskuntarakenteeseen. Suunnitelmassa esitetyt ratkaisut ovat yhteisiä kaikille palveluverkkoselvityksessä esitetyille maankäytön skenaarioille.  Näin ollen palveluverkkosuunnitelma ei ota kantaa pidemmällä aikavälillä tapahtuviin maankäytön vaihtoehtoihin.

Suunnitelmajaksolle sijoittuu useita merkittäviä toimitilahankkeita, kuten Gesterbyn koulukeskus Wigge, yhteiskampus, Nissniku-talo, Kantivikin koulu sekä uudet päiväkodit pohjoiselle, keskiselle ja itäiselle alueelle.

Palveluverkkosuunnitelman toteutumista ja ajantasaisuutta arvioidaan säännöllisesti ja suunnitelma päivitetään valtuustokausittain.

Palveluverkkosuunnitelman tuleva käsittely

Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta, suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta, ruotsinkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta sekä toimitilapalvelujen lautakunta merkitsevät suunnitelman tiedokseen ja osaltaan lausuvat siitä. Tämän jälkeen suunnitelman hyväksymisestä päättää kunnanhallitus ja lopulta kunnanvaltuusto.

Palveluverkkosuunnitelman käsittely muissa lautakunnissa:
Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta 26.9.2024
Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta 24.9.2024