Pöytäkirja 10.06.2024/Pykälä 206

Hallintosäännön uudistaminen 1.9.2024 alkaen, Kv

Kunnanhallitus 10.06.2024 § 206

504/00.01.01/2024

Valmistelija Kunnanlakimies Hannu Sorvari, hallintojohtaja Jaana Suihkonen, hallintopäällikkö Tiina Koivisto ja hallintopäällikkö Kia Forsell,

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus päättää

hyväksyä oheisen esityksen kunnan uudeksi hallintosäännöksi 1.9.2024 lukien

esittää kunnanvaltuustolle, että se päättää hyväksyä oheisen esityksen kunnan uudeksi hallintosäännöksi 1.9.2024 lukien

tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Käsittely Kunnanlakimies Hannu Sorvari osallistui kokoukseen tämän pykälän aikana Teamsin välityksellä.

Esittelijän kokouksessa antama lisäys ehdotukseen:

Kunnanhallitus päättää valtuuttaa kunnanjohtajan tekemään vähäisiä teknisluontaisia korjauksia.

Hallintojohtaja Jaana Suihkonen esitteli asiaa kokouksessa.

Puheenjohtaja julisti keskustelun päättyneeksi ja totesi, että jäsen Anna Sahiluoma oli tehnyt seuraavan muutosehdotuksen:

Korjataan hallintosääntöä niin, että jatkossakin noudatetaan periaatetta, että johtavat viranhaltijat nimittää kunnanhallitus ja lautakunnat niin, että kunnanhallitukselle tuodaan johtavat viranhaltijat mukaan lukien hallintojohtaja, talousjohtaja ja henkilöstöjohtaja ja lautakunnille tuodaan toimialajohtajien alaisuudessa toimivat johtavat viranhaltijat.

Muutosehdotusta kannattivat Matti Kaurila, Ari Harinen, Kati Kaihlaranta, Piia Aallonharja, Timo Haapaniemi, Carl-Johan Kajanti ja Antti Kilappa.

Muutosehdotusta ei hyväksytty yksimielisesti, joten puheenjohtaja ehdotti, että asiasta on äänestettävä.

Puheenjohtaja ehdotti, että asiasta äänestetään niin, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta äänestävät JAA, ja ne, jotka kannattavat Anna Sahiluoman muutosehdotusta äänestävät EI.

Äänestysjärjestys hyväksyttiin.

Äänestyksessä annettiin 2 JAA ääntä ja 11 EI ääntä.

Anna Sahiluoman muutosehdotus sai enemmän ääniä ja voitti.

JAA äänestivät Saara Huhmarniemi ja Markus Myllyniemi.

EI äänestivät Ulf Kjerin, Matti Kaurila, Anna Sahiluoma, Antti Kilappa, Piia Aallonharja, Carl-Johan Kajanti, Ari Harinen, Timo Haapaniemi, Anneli Granström, Anna Aintila ja Kati Kaihlaranta.

Jäsen Markus Myllyniemi sekä hallintojohtaja Hannu Sorvari poistuivat kokouksesta tämän pykälän jälkeen klo 19.21.

Päätös Kunnanhallitus päätti

hyväksyä oheisen esityksen kunnan uudeksi hallintosäännöksi 1.9.2024 lukien seuraavalla korjauksella:
Jatkossakin noudatetaan periaatetta, että johtavat viranhaltijat nimittää kunnanhallitus ja lautakunnat niin, että kunnanhallitukselle tuodaan johtavat viranhaltijat mukaan lukien hallintojohtaja, talousjohtaja ja henkilöstöjohtaja ja lautakunnille tuodaan toimialajohtajien alaisuudessa toimivat johtavat viranhaltijat.

Lisäksi kunnanhallitus päätti valtuuttaa kunnanjohtajan tekemään vähäisiä teknisluontaisia korjauksia hallintosääntöön.

tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Selostus Kuntalain mukaan kunnassa on oltava hallintosääntö, joka on kunnan keskeinen ohjausväline. Hallintosäännön tulee koskea kunnan hallinnon ja toiminnan järjestämistä, päätöksenteko- ja hallintomenettelyä sekä valtuuston toimintaa. Hallintosäännöstä päättää valtuusto. Kirkkonummen  hallintosääntöä on päivitetty viimeksi  4.3.2024, mutta  hallintosäännön kokonaisuudistusta on jo varsin pitkään pidetty tarpeellisena.

Sekä kunnan päättäjät että virkamiehet ovat kokeneet nykyisin voimassa olevan hallintosäännön vahvasti kaipaavan päivittämistä. Nykyiseen hallintosääntöön on tuotu uutta sääntelyä tai muutoksia sitä mukaa, kun lainsäädäntö taikka hallintosäännön soveltamisympäristö ovat sitä edellyttäneet. Ei kuitenkaan ole kiinnitetty samalla riittävää huomiota kokonaisuuden laatuun ja luettavuuteen.

Osa hallintosäännöstä, esimerkiksi valtuuston työjärjestys ja kokousmenettely ovat pääosin menettelyllisiä määräyksiä, jotka tulevat lainsäädännön kautta. Näissä kohdin muutokset ovat olleet todella vähäisiä. Voimassa olevan hallintosäännön muodollinen ajantasaisuuskin on varsin kohtuullinen, sillä esimerkiksi asiakirjahallinnon digitalisoituminen ja tiukentunut yleinen turvallisuustilanne ovat seikkoja, jotka ovat nykyisessä hallintosäännössä huomioitu.

Uudistustyöllä on ollut kuitenkin varsin laajat tavoitteet: uudessa hallintosäännössä halutaan selkeyttää eroa ohjaavan ja operatiivisen päätöksenteon välillä, operatiivista toimintaa johdetaan toimialatasolla siten, että toimialajohtaja (aiempi nimitys palvelualuejohtaja) määrittelee organisaation ja delegoi toimivallan. Tämä on tarkoitettu helpottamaan käytännön operatiivista työskentelyä, mutta samalla vahvistaman lautakuntien ohjaavaa roolia.

Uuden hallintosäännön ajatuksena on, että edellä mainitusta syystä toimialalla operoidaan toimialajohtajan antamalla toimintaohjeella. Tämä vaikuttaa delegointikäytäntöihin ja tästä syystä hallintosäännössä kuvattujen erityisten toimivalta-asemien määrää voidaan vähentää. Lisäksi uudistuksessa pyritään toimielimien kuvaukset, tehtävät ja toimivallat saamaan hallintosäännön käyttäjän näkökulmasta helposti löydettävissä ja tulkittavissa olevaan muotoon.

Hallintosäännössä on päivitetty mm. sitä, miten suuria rahallisia päätöksiä  toimielimet ja virkamiehet ovat oikeutettuja tekemään. Uutena asiana on kirjattu mm. valtuustoa toimielimenä koskeva ja valtuuston tärkeintä toimivaltaa kuvaavat pykälät. Toimielinten, erityisesti kunnanhallituksen jaostojen tehtäviä on päivitetty ja niihin on tehty tarkistuksia. Käytännössä keskeiseen hankintojen tekemiseen on kiinnitetty aiempaa suurempaa huomiota myös hallintosääntötasolla, vaikka kuntaan onkin tulossa myös päivitetty hankintaohje.

Hallintosääntöä on pyritty selkeyttämään ja korjaamaan siten, että sen käytettävyys parantuu. Tärkeä uudistukseen liittyvä edelleen keskeneräinen työ on toimintaohjeiden kokonaisuus. Sen on oltava integroitavissa uudistettavaan hallintosääntöön.