Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta

Suomenkielisen kasvatus- ja koulutuslautakunnan vuoden 2024 I osavuosikatsaus

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta 12.06.2024 § 35

45/02.02.02/2024

Valmistelija Erityissuunnittelija Siret Soop, opetusjohtaja Astrid Kauber, varhaiskasvatusjohtaja Anu Vesiluoma,

etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Päätösehdotus Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää

hyväksyä omalta osaltaan vuoden 2024 I osavuosikatsauksen

toimittaa osavuosikatsausliitteen kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle tiedoksi.

Käsittely Varhaiskasvatusjohtaja Anu Vesiluoma ja opetusjohtaja Astrid Kauber olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän pykälän käsittelyn aikana ja poistuivat kokouksesta klo 18.56.

Päätös Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Kunnanhallitus

Selostus Vuoden 2024 talousarvion täytäntöönpano-ohjeen mukaan kuntatason raportoinnista vastaa kunnanhallitus, joka toimielinten omien osavuosikatsausten perusteella laatii osavuosikatsauksen kunnanvaltuustolle (tilanne 30.4.).

Palvelualue on laatinut osavuosikatsauksen ajalta 1.1.-30.4.2024. Katsaus sisältää muun muassa koko palvelualueen tuloslaskelman sekä palveluryhmittäin määrärahojen sekä raportoitavissa olevien toiminnallisten mittarien toteutumatilanteen samalta ajanjaksolta.

Suomenkielisen kasvatus- ja koulutuslautakunnan käyttötalousmenojen ja -tulojen tavoitetaso on ko. ajankohtana 33 %. Toimintatuottojen osalta toteutuma on 44,8 % yli tavoitetason. Menojen toteutuma alittaa vastaavasti tavoitetason 4,8 %. Toimintakate alittaa tavoitetason 10 %.

Vuoden ensimmäisen neljän kuukauden tuloslaskelma osoittaa 16,86 miljoonan euron alijäämää.

Ennuste koko tilikauden lopun tilanteesta osoittaa noin 56,16 miljoonan euron alijäämää. Ennusteeseen sisältyy merkittäviä epävarmuustekijöitä sekä positiiviseen että negatiiviseen suuntaan, mutta talouden tilanne on kaikissa arvioiduissa skenaarioissa tällä hetkellä vakaa.

Vuoden 2024 talousarvioon on kirjattu riskienhallintaan liittyvät olennaiset riskit ja niiden riskiarviot. Riskien sekä sisäisen valvonnan suunnitelman toteutumisen vaikutuksesta talouteen ja toimintaan voidaan olennaisten poikkeamien osalta raportoida jo osavuosikatsauksessa.

Liitteenä oleva osavuosikatsaus on laadittu talousyksikön antamien ohjeiden mukaisesti. Vastuuhenkilöt seuraavat toteumaa lisäksi kuukausittain, erityisesti ostopalveluita ja valtion erityisavustuksilla rahoitettuja hankkeita, tekevät ennusteita loppuvuoden käyttömenojen toteutumisesta sekä korjaavia toimenpiteitä talousarvioylitysten välttämiseksi.

Alla linkki talousarvion täytäntöönpano-ohjeeseen http://kirkkonummi.oncloudos.com/kokous/20221302-7-84789.PDF