Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta

Valmistelija Suunnittelija Heidi Kurkinen

etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Päätösehdotus Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta päättää GWP-koulukeskuksen nimestä erillisen työryhmän esityksen pohjalta.

Käsittely Suunnittelija Heidi Kurkinen oli asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn aikana.

Päätös Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta päätti GWP-koulukeskuksen nimeksi Gesterbyn koulukeskus Wigge.

Tiedoksi -

Selostus Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta päätti uuden rakennuksen nimikilpailun käynnistämisestä ja nimityöryhmän perustamisesta 31.10.2023. Uudelle rakennukselle haluttiin yksi yhteinen nimi. Rakennuksessa toimivat koulut jatkavat erillisinä yksiköinään omilla nimillään.

Työryhmän jäseniksi pyydettiin edustajia seuraavilta tahoilta:

• Jokaisesta GWP-koulusta henkilökunnan ja oppilaiden edustaja
  • Prästgårdsbackenin esiopetuksen henkilökunnan edustaja
  • Nuorisovaltuuston edustaja
  • Sivistys- ja vapaa-aikalautakunnan puheenjohtaja
  • Suomenkielisen kasvatus- ja koulutuslautakunnan puheenjohtaja
  • Ruotsinkielisen kasvatus- ja koulutuslautakunnan puheenjohtaja
  • Sivistyspalveluiden hallinnon ja kehittämisen yksikön edustaja

Nimityöryhmä kokoontui ensimmäisen kerran 7.12.2023. Kokoontumisessa sovittiin kilpailun vaiheista.

Nimiehdotuksia kerättiin Webropol-kyselyllä 22.1.-11.2.2024. Kyselystä tiedotettiin yleisesti kunnan verkkosivuilla, sosiaalisen median kanavissa sekä Gesterbyn, Winellskan sekä Papinmäen koulun oppilaille, henkilökunnalle ja huoltajille Wilman kautta. Lisäksi esiopetusryhmille tiedotettiin nimikilpailusta keskitetysti Päikky-sovelluksen kautta.

Webropol-kyselyyn osallistui yhteensä 123 vastaajaa.

Työryhmien jäsenet tutustuivat nimiehdotuksiin ja jokainen edustaja valitsi kolme mieluisinta ehdotusta. Koulut käsittelivät asiaa omissa yksiköissään, esimerkiksi oppilaskunnissa.

Nimityöryhmä kokoontui toisen kerran 9.4.2024 ja käsitteli nimiaineistoa. Työryhmä käytti oikeuttaan muokata nimiehdotuksia siten, että koulurakennuksen uuteen nimeen saadaan useissa nimiehdotuksissa esiin tullut Gesterbyn koulukeskus. Nimen muokkaamisen perusteena oli myös se, että vaihtoehdoissa on huomioitu koulurakennuksen maantieteellinen sijainti ja alueen historia. Gesterby-nimi on mainittu ensimmäisiä kertoja jo 1200-luvulla. Työryhmä mukaan nimen tulee olla aikaa kestävä ja kertoa, millaisesta rakennuksesta on kysymys. Lisäksi työryhmä halusi, että rakennuksen nimessä on lyhyt ja ytimekäs arjessa käytettävä kutsumanimi.

Kokouksessa päädyttiin lopulta kahteen nimivaihtoehtoon:

Gesterbyn koulukeskus Jede ja Gesterbyn koulukeskus Wigge.

Jede-nimi viittaa alueen puhekieliseen kutsumanimeen ja Wigge-nimi muodostuu Winellskan ja Gesterbyn alkukirjaimista.

Gesterbyn, Winellskan ja Papinmäen koulujen oppilaat, esikoululaiset ja henkilökunta äänestivät kahdesta valitusta vaihtoehdosta 17.-26.4.2024. Äänestäjiä oli yhteensä 701. Gesterbyn koulukeskus Wigge sai äänistä 72,3 % ja Gesterbyn koulukeskus Jede 27,7 %.

Suunnittelija Heidi Kurkinen on asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn aikana.