Elinvoimajaosto
Pöytäkirja 22.11.2023/Pykälä 43

Aiesopimus elinkeinopalveluiden yhteistyöstä Kirkkonummen, Vihdin ja Siuntion kuntien välillä

Elinvoimajaosto 22.11.2023 § 43

860/14.00.01/2023

Valmistelija hallintojohtaja Jaana Suihkonen

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Elinvoimajaosto päättää

ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus hyväksyy liitteenä olevan aiesopimuksen elinkeinopalveluiden yhteistyöstä Kirkkonummen, Siuntion ja Vihdin kesken. Sopimuksen tekeminen edellyttää, että Siuntio ja Vihti omalta osaltaan hyväksyvät sopimuksen

ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanjohtajalle myönnetään oikeus tehdä tarvittaessa teknisluontoisia muutoksia aiesopimukseen.

tarvittaessa vuoden 2024 aikana esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle lisämäärärahan myöntämistä yritysneuvontapalvelujen järjestämiseksi.

Käsittely Kunnanjohtaja Virpi Sailas esitteli asiaa kokouksessa.

Puheenjohtaja julisti keskustelun päättyneeksi ja totesi, että keskustelun aikana jäsen Urho Blom oli tehnyt seuraavan evästysehdotuksen:

Esitän aiesopimuksen jatkovalmistelun evästykseksi, että aiesopimuksen aikamääre ja kustannukset sekä niiden vaikutukset juuri Kirkkonummen kunnanvaltuustossa hyväksyttyyn talousarvioon huomioidaan täsmällisesti.

Evästystä kannattivat Ville Salminen, Marko Kari, Ulf Kjerin, Reetta Hyvärinen, Markus Myllyniemi, Jenny Mäkinen ja Sini Felipe.

Puheenjohtajan tiedustellessa evästys hyväksyttiin yksimielisesti.

Päätös Elinvoimajaosto päätti

Lisäksi elinvoimajaosto hyväksyi seuraavan evästyksen:
Aiesopimuksen aikamääre ja kustannukset sekä niiden vaikutukset juuri Kirkkonummen kunnanvaltuustossa hyväksyttyyn talousarvioon huomioidaan täsmällisesti.

Selostus Kirkkonummen kunta on järjestänyt yritysneuvontapalvelut Yritysespoon kautta, jonka toimintamalli kuitenkin muuttuu merkittävästi vuoden 2024 alussa. Kunnalla on näin ollen tarve organisoida uudelleen yritysneuvontapalvelut mahdollisimman pian. Tätä varten vuoden 2024 talousarvioon on varattu määräraha yritysneuvojan palkkaamiseksi. Toiminnan jatkuvuuden ja vaikuttavuuden varmistamiseksi tämä resurssi on kuitenkin pieni, minkä vuoksi kunta on neuvotellut Vihdin ja Siuntion kuntien kanssa yritysneuvontapalveluiden tuottamisesta yhteistyössä vuodesta 2024 eteenpäin.

Aiesopimuksen tarkoituksena on selvittää yhteisten elinkeinopalveluiden tuottamista sopijakuntien välillä. Elinkeinopalvelut tultaisiin sopimuksen mukaisesti tuottamaan Kirkkonummen ja Siuntion kunnille Vihdin kunnan toimesta ostopalvelusopimuksella. Elinkeinopalveluiden yhteistyöllä tavoitellaan parempien yrityspalvelujen tarjoamista alueen yrittäjille osana tiivistyvää työllisyyspalveluyhteistyötä.

Vihti tuottaa yrityspalvelut tällä hetkellä ns. omana tuotantona eli kunnan palveluksessa olevan henkilökunnan voimin. Aiesopimuksen mukaan tehtävien hoitoa varten Vihdin kunta palkkaa kaksi yritysneuvojaa, joista toisen toimenkuva keskittyy aloittavien yrittäjien neuvontaan ja toisen toimenkuva toimivien yrittäjien neuvontaan. Palkattavien yritysneuvojien toimipisteet sijaitsevat Kirkkonummen kunnan osoittamissa ja kustantamissa toimitiloissa 3-4 päivää viikossa ja 1-2 päivää viikossa Siuntion kunnan osoittamissa ja kustantamissa tiloissa. Palveluiden tuottamisen määrä kummassakin kunnassa kuitenkin määräytyy tarpeen mukaan. Lisäksi Vihdin elinkeinopalveluissa työskentelevät elinkeinopäällikkö ja yritysneuvoja tarjoavat lisäapua Kirkkonummen ja Siuntion neuvontapalveluihin tarpeen mukaan.

Jatkovalmistelussa on vielä selvitettävä yrityspalveluiden ja kuntien nykyisten yritys- ja elinvoimapalveluiden rajapinnat ja roolit sekä TE25-valmistelun mahdolliset vaikutukset.

Aiesopimuksen mukainen toiminta on suunniteltu käynnistyvän vuonna 2024 ja toiminnasta aiheutuvat vuosikustannukset on esitetty sopimuksen liitteessä 2. Kirkkonummen kunnan arvioitu osuus on noin 180 000 euroa kokonaisbudjetista, joka on noin 405 000 euroa. Kunnan vuosittainen kustannus Yritysespoon kanssa tehtävän yhteistyön osalta on ollut noin 50 000 euroa. Vuoden 2024 talousarvioon yritysneuvoja palkkaamiseksi varattu lisäkustannus tämän päälle on 42 000 euroa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yhteistyössä Vihdin ja Siuntion kuntien kanssa järjestettävien yritysneuvontapalveluiden lisämäärärahatarve on noin 90 000 euroa vuodelle 2024, jota ei ole huomioitu vuoden 2024 talousarviossa.