Kunnanvaltuusto

Valtuustoaloite 6/2023: Kasvisruoan edistäminen koulu- ja päiväkotiruokailussa

Kunnanvaltuusto 04.09.2023 § 69

668/10.03.02.06/2023

Päätös Kunnanvaltuusto lähettää aloitteen kunnanhallitukselle valmisteltavaksi.

Selostus Kunnanvaltuutettu Ronja Karkinen jätti kunnanvaltuuston kokouksessa 4.9.2023 seuraavan valtuustoaloitteen:

"Valtuustoaloite kasvisruoan edistämisestä koulu- ja päiväkotiruokailussa

Kesällä julkaistut uudet pohjoismaiset ravitsemussuositukset ottavat ensimmäistä kertaa huomioon ravitsemuksen lisäksi myös ympäristötekijät. Kun suomalaista ruokailua viedään suosituksen osoittamaan suuntaan, huolehditaan samaan aikaan kansalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä ympäristön kantokyvystä.

Uudet suositukset ovat neljän vuoden mittavan tieteellisen tutkimuksen tulos. Valtioneuvoston tiedotteessa ravitsemussuositushankkeen päällikkö, professori Rune Blomhoff toteaa raportin tarjoavan tieteellisen perustan syömiseen: "Terveyden ja ympäristön välillä on monia suuria synergiaetuja, kun pyrimme toteuttamaan ruoankulutuksessa välttämättömän kestävyyssiirtymän." Myös maailman terveysjärjestö WHO:n pääjohtaja Ghebreyesus onnittelee vaikuttavasta ja tieteeseen perustuvasta työstä.

Suosituksissa kannustetaan pääasiassa kasvipainotteiseen ruokavalioon. Prosessoitua lihaa kannustetaan välttämään ja lihaa suositellaan syötäväksi maksimissaan 350 grammaa viikossa.

Tämä vastaa noin kahta tai kolmea viikoittaista liha-annosta. Kirkkonummen ruokapalveluissa on tehty kasvisruoan edistämiseksi toimia esimerkiksi ruokien esillepanolla ja kasvisruokapäivillä. Me allekirjoittaneet haluamme antaa tukemme työlle lihankulutuksen pienentämiseksi ruokailussa edelleen. Olisimmeko matkalla kasvisruokapäivän sijaan kohti lihapäivää? Koulu- ja päiväkotiruokailun merkitys on kokoaan suurempi. Kasviproteiinien sekä kestävästi tuotetun kalan lisääntyvä käyttö ei ainoastaan vähennä tämän päivän päästöjä, vaan auttaa lapsia ja nuoria kasvamaan muuttuvassa maailmassa.

Maitotuotteiden aiheuttaman ympäristövaikutuksen vähentämiseksi olisi myös tärkeää, että perheillä olisi mahdollisuus valita kasviperäiset tuotteet ruokailussa. Esimerkiksi kauramaito on tällä hetkellä Kirkkonummella mahdollinen päivähoidossa vain maitoallergisille lapsille. Ehdotammekin, että kunnallinen ruokailu tukee myös kokonaan kasviperäiseen ruokavalioon sekä maitotuotteiden vähentämiseen pyrkiviä perheitä.

Kunnanvaltuutettu Ronja Karkinen"

Aloitteen allekirjoitti Ronja Karkisen lisäksi seuraavat valtuutetut ja varavaltuutetut: Reetta Hyvärinen, Anna Aintila, Jani Ekman, Sini Felipe, Minna Hakapää, Saara Huhmarniemi, Sanni Jäppinen, Kim Liljequist, Markus Myllyniemi, Maarit Orko, Krista Petäjäjärvi, Tuovi Ronkainen, Martin Valtonen, Kari Virtanen ja Katja Ylisiurua.