Toimitilapalvelujen lautakunta

344/10.03.02.02/2024

Valmistelija Rakennuttajapäällikkö Hanne Nylund

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Toimitilapalvelujen lautakunta päättää hyväksyä käyttösuunnitelman korjausohjelmaan tehdyt korjausmäärärahojen tarkennukset liitteen mukaisesti.

Käsittely Lautakunta piti tauon ennen tämän kokousasian käsittelyä klo 18.53 - 19.00.

Päätös Toimitilapalvelujen lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Selostus Peruskorjaushankkeet

Korjausohjelman peruskorjaushankkeet eivät kaikilta osin ole edenneet suunnitellusti. Osa korjaustöiden toteutuksista ja kuntotutkimuksista siirretään seuraavalle vuodelle. Peruskorjaushankkeiden kokonaiskustannusennuste on noin 1 150 000 euroa.

Koulujen ja päiväkotien pihojen perusparannukset

Vuoden 2024 käyttösuunnitelmassa on varattu Koulujen ja päiväkotien pihat (proj. 9313) Kartanorannan koululle 100 000 euroa, Kartanorannan päiväkodille 100 000 euroa ja Masalan päiväkodille 100 000 euroa. Päiväkotien osalta hankkeille on myönnetty valtionavustus päiväkotipihojen liikuntaedellytysten parantamiseen ja luonnonmukaistamiseen, jonka suuruus on yhteensä 57 000 euroa.

Hankkeiden suunnitelmat valmistuivat lopullisesti vuoden 2024 alussa. Suunnittelun yhteydessä erityisesti Kartanorannan koulun ja päiväkodin pihalla yleisen kuluneisuuden lisäksi todettiin merkittäviä rakenteellisia ongelmia. Hankkeelle myönnetty valtionavustus sisälsi myös vaatimuksia laatutasolle mm. pihojen liikunnallisuuden ja luonnonmukaisuuden osalta.

Kartanorannan koulu ja päiväkoti sijaitsevat samassa pihapiirissä, joten niiden korjaustyöt on toteutettava samanaikaisesti. Saatujen urakkatarjousten perusteella, suunnittelu- ja valvontakustannusten ennuste päiväkodin ja koulun osalta on yhteensä noin 434 000 euroa.

Masalan päiväkodin pihan osalta kustannusennuste on noin 230 000 euroa, sisältäen suunnittelu- ja valvontakustannukset.

Koulujen ja päiväkotien pihojen perusparannusten kustannusennuste on yhteensä 664 020 euroa.

Energiatehokkuushankkeet

Käyttösuunnitelman energiatehokkuushankkeille on lisätty KETS-energiatehokkuushankkeet (PJP), jolloin energistehokkuushankkeiden kokonaiskustannusennuste on 1 502 000 euroa.