Toimitilapalvelujen lautakunta
Pöytäkirja 25.10.2023/Pykälä 65

Bobäck skola lämmitysmuodon muutos öljylämmityksestä maalämpöön (9399) koskeva tarjouskilpailu

Toimitilapalvelujen lautakunta 25.10.2023 § 65

671/02.05.01.00/2022

Valmistelija hankinta-asiantuntija Taina Väre
rakennuttajapäällikkö Hanne Nylund
talotekniikan asiantuntija Mika Smirnov

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Toimitilapalvelujen lautakunta päättää:

1.
hylätä selostusosassa mainituin perusteluin Bobäck skola lämmitysmuodon muutoksen öljylämmityksestä maalämpöön tarjoajan Kaivonporaus Olympia Oy:n kaksi (2) tarjousta

2.
hylätä selostusosassa mainituin perusteluin Bobäck skola lämmitysmuodon muutoksen öljylämmityksestä maalämpöön tarjoajan Klaava Kiinteistöt Oy:n tarjouksen

3.
valita selostusosassa mainituin perusteluin Bobäck skola lämmitysmuodon muutoksen öljylämmityksestä maalämpöön hankinnan urakoitsijaksi LVI Eilola Oy:n.

4.
tarkastaa pöytäkirjan tämän kokousasian osalta kokouksessa.

Päätös Toimitilapalvelujen lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi tarjoajat

Selostus Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on Bobäck skola lämmitysmuodon muutos öljylämmityksestä maalämpöön. Kokonaisurakka koostuu LVISA

Hankintailmoitukset ja tarjouspyyntö

Hankinnasta on ilmoitettu:
- tarjouspalveluportaalissa wwww.tarjouspalvelu.fi
- työ- ja elinkeinoministeriön julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituspalvelussa (Hilma) 28.8.2023 (ilmoituksen numero 2023-135350)

Tarjouspyynnön nimi

Tarjouspyyntö (päiväys 28.8.2023): Bobäck skola lämmitysmuodon muutos öljylämmityksestä maalämpöön. (9399)

Tarjouskilpailun tarjousten vertailu on esitetty tämän päätöksen liitteissä:

1) Perustelumuistio

2) Vertailutaulukko

Hylätyt tarjoukset

1. Kaivonporaus Olympia Oy
Kirkkonummen kunta on pyytänyt tarjouksia Bobäck skola lämmitysmuodon muutoksesta öljylämmityksestä maalämpöön 28.8.2023 päivätyllä tarjouspyynnöllä (Bobäck skola lämmitysmuodon muutos öljylämmityksestä maalämpöön (9399)).

Tarjouspyynnön kohdassa "kokonaismäärä tai laajuus" sanottujen ehtojen mukaisesti rinnakkaisten tarjousten tekeminen on kielletty. Mikäli tarjoaja jättää rinnakkaisia tarjouksia, hyväksytään niistä vain viimeisin tarjouspyynnön mukainen tarjous.

Hankintayksikkö on todennut tarjouskilpailussa saatujen tarjousten tarjouspyynnön soveltuvuutta tarkastaessaan Kaivonporaus Olympia Oy:n 2 tarjousta tarjouspyynnön ehtoja vastaamattomaksi. Perustelut tarjousten hylkäämiselle on esitetty tämän päätöksen liitteissä "Perustelut tarjouksen hylkäämiselle/ Kaivonporaus Olympia Oy".

2. Klaava Kiinteistöt Oy
Kokonaisurakka koostuu LVISA urakasta ja MLPK urakasta. LVISA-urakkaan kuuluu piirustusluettelon 75834-LVIA-PL (LVIA osuus) ja piirustusluettelon 75834-S00-0000 (sähkön osuus) suunnitelmien mukainen toimituslaajuus. Maalämpökenttään liittyvät työt toteutetaan omana urakkanaan (MLPK). MLPK-urakan toimituslaajuuteen kuuluu maalämpökenttä piirustuksen 75834-003-00 mukaisen kaivokentän toteuttaminen. Maalämpöjärjestelmän käyttöönotto sekä liuosverkoston täyttö ja ilmaus kuuluvat kokonaisuudessaan kokonaisurakkaan. Suunnitelmissa esitetyt PU-, SU- ja AU-työt kuuluvat kokonaisurakkaan eli siis kokonaisurakka sisältää kaikki tarvittavat LVISA-työt, sekä rakennus-, maankaivuu- ja rakennusaputyöt suunnitelma-asiakirjoissa esitetyssä laajuudessa.

Hankintayksikkö on todennut tarjouskilpailussa saatujen tarjousten tarjouspyynnön soveltuvuutta tarkastaessaan Klaava Kiinteistöt Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön ehtoja vastaamattomaksi.
Perustelut tarjouksen hylkäämiselle on esitetty tämän päätöksen liitteellä "Perustelut tarjouksen hylkäämiselle/ Klaava Kiinteistöt Oy".

Päätöksen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuus: hankinnassa sovelletaan lakia viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999).

Päätös, sen Liite 1 Perustelumuistio ja Liite 2 Vertailutaulukko, tulevat julkiseksi päätöksen allekirjoituksella.

Saapuneet tarjoukset ja niihin liittyvät asiakirjat (lukuun ottamatta liikesalaisuuksia ja liikesalaisuuksiin verrattavissa olevia hinnan muodostumisen perusteita ja osahinnoittelua) tulevat julkisiksi asianosaisille, kun hankintapäätös asiassa on tehty.

Hankinta-asiakirjoja (kuten saapuneita tarjouksia) säilytetään Kirkkonummen kunnan asiakirjahallinnossa. Hankinta-asiakirjoja voi tiedustella hankinnat@kirkkonummi.fi.

Sopimusten tekeminen

Urakoitsijaksi valitun tulee esittää tarjouspyynnössä vaaditut tarjoajan soveltuvuutta koskevat selvitykset ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Sopimus ei synny hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan edellyttää erillistä kirjallista sopimusta. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosaiset ovat saaneet tiedoksi hankintapäätöksen perusteluineen sekä hankintaoikaisuohjeen ja valitusosoituksen. Kirkkonummen kunta ottaa valittuun urakoitsijaan yhteyttä sopimuksen viimeistelemiseksi.

Päätöksen toimivalta

Kunnanvaltuuston päätös 16.12.2019 § 127 (lautakunnan toimivalta

hankinnoissa, joiden ennakoitu arvo ylittää 300.000 euroa).

Päätöksen julkaiseminen

Tämä päätös julkaistaan kunnan yleisessä tietoverkossa, kun se on allekirjoitettu.

Päätöksen liitteet

- Liite 1 Perustelumuistio

- Liite 2 Vertailutaulukko_467298
- perustelumuistion liitteet hylkäämiselle Kaivonporaus Olympia Oy / Klaava Kiinteistöt Oy