Kirkkonummen Vesi -liikelaitoksen johtokunta
Pöytäkirja 13.09.2023/Pykälä 40

Liite2 Kirkkonummi_HSY_jätevesisopimus_2023_04092023

Sopimus jätevesien johtamisesta Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän jätevedenpuhdistamolle ja niiden käsittelystä

Kirkkonummen Vesi -liikelaitoksen johtokunta 13.09.2023 § 40

661/14.05.01.00/2023

Valmistelija Liikelaitoksen johtaja, Levänen Antti

Päätösehdotus Liikelaitoksen johtaja, Kirkkonummen Vesi Levänen Antti

Kirkkonummen Vesi -liikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä liitteenä olevan sopimuksen sekä valtuuttaa liikelaitoksen johtajan tekemään sopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia ja allekirjoittamaan sopimuksen.

Päätös Kirkkonummen Vesi-liikelaitoksen johtokunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Selostus HSY:n ja Kirkkonummen kunnan välillä on voimassa oleva sopimus jätevesien johtamisesta HSY:n verkostoon. HSY vastaanottaa jätevesiä pääkaupunkiseudun ulkopuolelta Kirkkonummelta ja Siuntiolta, Keski-Uudenmaan vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymältä (KUVES) sekä Sipoolta. HSY on valmistellut aiesopimuksia myös muiden kuntien jätevesien vastaanottamiseksi. Sopimukset pyritään jatkossa tekemään yhdenmukaisina.

HSY ja Kirkkonummen Vesi ovat käynnistäneet neuvottelut sopimuksen päivittämiseksi keväällä 2023.

Edellisessä sopimuspäivityksessä vuonna 2021 sovittuihin jäteveden yksikköhintoihin ei tehty muutoksia. Sopimusmuutoksen laukaisi Siuntion ja Inkoon kuntien keskenäinen sopimus Inkoon jätevesien johtamisesta Siuntion jätevesiverkostoon. Koska Siuntion jätevedet kulkevat edelleen Kirkkonummen kautta HSY:lle puhdistettavaksi, jätevesisopimus HSY:n ja Kirkkonummen Veden välillä on pitänyt neuvotella uudestaan ja tehdä riittävät tarkennukset HSY:n ja Kirkkonummen välisiin sopimusehtoihin.

Kirkkonummen Veden sopimusvelvoitteisiin HSY:tä kohtaan on neuvoteltu seuraavia tarkennuksia:

-          Kirkkonummen Veden on kirjattu mahdollisuus avata uusi jätevesien purkupiste Masalan kautta. Masalaan purkipisteeseen johdettaisiin osa nykyisellään Kantvikin mittauspisteen kautta tulevista jätevesistä.

-          Inkoo saa johtaa jätevedet HSY:lle puhdistettavaksi Siuntion ja Kirkkonummen kautta

-          HSY sitoutuu vastaanottamaan sopimuksen liitteen mukaiset jätevesimäärät, kuitenkin Kirkkonummen Veden on tarkennettava ennustetta aina, kun ennusteet tarkentuvat viiden vuoden sykleissä HSYn oman ennusterytmin mukaisesti

-          Jos Kirkkonummen Vesi poikkeaa merkittävästi ennusteen mukaisista jätevesimääristä, tulee korotuksesta tiedottaa vähintään 5 vuotta etukäteen. Merkittävä poikkeama määritelmä on lisätty sopimukseen.

Päivitetty sopimus tulisi voimaan allekirjoitusten jälkeen syksyllä 2023 ja se olisi voimassa toistaiseksi.

Liite: Sopimus Kirkkonummen jätevesien johtamisesta Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän jätevedenpuhdistamolle ja niiden käsittelystä