Yhdyskuntatekniikan lautakunta

352/10.03.01.07/2023

Valmistelija Kunnossapitopäällikkö Annika Selart

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan palvelualueen johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti päätösesityksen mukaan

Selostus Kirkkonummen kunnalle on saapunut 20.04.2023 oikaisuvaatimus koskien evättyä lupaa LP-257-2023-00523. Hakija on hakenut lupaa yleisen alueen työmaakäyttöön Sarvvikinraitilla.

Selostus

Lupahakemuksessa hakija on ilmoittanut, että rajatulla alueella työskentelee kaivinkone ja maa-ainesten kuljettamista varten varattu kalusto.

Lupa on evätty 19.4.2023 seuraavilla perusteluilla:

Ajantasaisessa kaavassa Sarvvikinraitti on merkitty jalankululle ja polkupyöräilylle varatuksi kaduksi (kaava saanut lainvoiman 16.11.2005).

Lupa on evätty yllä olevan kaavamerkinnän johdosta. Alueella on evätty myös vastaavanlaiset luvat, jotka koskevat Sarvvikinraittia.

Hakija on pyytänyt evätyn päätöksen saatuaan sähköpostitse 19.4.2023 uudelleenarvioimaan päätöksen ja jättänyt oikaisuvaatimuksen yhdyskuntatekniikan lautakuntaan 20.4.2023.

Perusteluina hakija on esittänyt seuraavaa:

Hakijalle on myönnetty 7.9.2022 lupa LP-2357-2022-01960 koskien nostotyötä. Sarvvikinraitin Sinikellontien päässä Siklan rakennustyömaaosuudella on ollut jatkuvaa työmaaliikennettä.

Hakija vetoaa oikaisuvaatimuksessa viherrakentamisen vaikeuteen johtuen ahtaista tiloista sekä kohtuuttoman työläästä ja kalliista ratkaisusta ilman luvan saantia. Työn valmiiksi saattaminen ei kuitenkaan hakijan mukaan ole mahdotonta tontin kautta.

Sovellettavat ehdot ja lait

Maankäyttö- ja rakennuslaki 132/1999

Rakennuslupa LP-257-2021-01466 Harakankellonkuja 5b. Asuinpientalon rakentaminen. Katulupalausunto 14.06.2021, lausunnon antaja vs. kunnossapitopäällikkö Annika Selart: kaikki rakennushankkeeseen kuuluvat työt pitää suorittaa kiinteistöltä.

Vastine

Lupa LP-2357-2022-01960 on koskenut nostotyötä. Hakemuksessa on ilmoitettu, että betoniauto syöttää soraa tontille hihnan avulla. Lyhytaikaiset nostotyöt kadulta on sallittu.

Lupa LP-257-2023-00523 koskee yleisen alueen työmaakäyttöä. Hakemuksessa on ilmoitettu, että rajatulla alueella on kaivinkone ja maa-ainesten kuljettamista varten varattu kalusto.

Sarvvikinraitti on kaavassa merkitty jalankululle ja polkupyöräilylle varatuksi kaduksi.  Sarvvikinraitin  katurakenteet eivät kestä raskasta liikennettä.

Siklan työmaalta (Sinikellontie 5) on evätty käyttölupa Sarvvikinraitilla, mahdollinen työskentely on tapahtunut ilman asianmukaista lupaa.

Sarvvikinraitin päällyste on rakennettu jalankulkua ja pyöräilyä varten, joten päällystettä ei ole tehty kestämään työmaakäyttöä. Sarvvikinraitti ei ole päällysohjelmassa lähivuosina.

Kunnallistekniikan kunnossapitopalvelut katsovat, ettei luvan myöntämiselle ole perusteita.

Hakijan perustelu rakentamisen työläisyydestä, hitaudesta ja kalleudesta eivät ole riittävä peruste luvan myöntämiseen.

Hakijan ilmoituksen mukaan kaivinkonetta suuremmat maa-ajoneuvot voivat työskennellä tontin kautta, joten emme näe estettä myös kaivinkoneen työskentelylle tontin puolelta.