Yhdyskuntatekniikan lautakunta

Valmistelija Paikkatietopäällikkö Markku Korhonen

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää

1. että liitteenä olevat hinnastot otetaan käyttöön Yhdyskuntatekniikan toimialalla 1.5.2023.

2. tarkastaa pykälän kokouksessa

Käsittely

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Selostus

Yhdyskuntatekniikan palvelualue, johon Tontti- ja paikkatietopalvelut-yksikkö kuuluu myy erilaisia palveluita ja tuotteita ulkoisille asiakkaille. Tontti- ja paikkatietopalveluiden käytössä olevia palveluhinnastoja on tarvetta päivittää siten, että uudet taksat tulevat voimaan 1.5.2023. Taksojen päivitykset koskevat Tontti- ja paikkatietopalveluiden tuote- ja palveluhinnastoa, Rakennusvalvontamittaustaksoja sekä Karttakaupan hinnastoa.

Tontti- ja paikkatietopalveluiden hinnastoa on edellisen kerran tarkistettu vuonna 2021. Hinnaston joidenkin tuotteiden hintoja ja hinnoitteluperusteita on korjattu vastaamaan kustannustasoa, kuten mittaus- ja laskentatöiden sekä erillisen tonttijaon laatimisen taksoja.

Rakennuksen paikan ja korkeusaseman merkitsemisen sekä sijaintikatselmuksen suorittamisen rakennusvalvontataksoja on tarkistettu edellisen kerran vuonna 2021. Maksujen tarkistukset koskevat rakennuksen paikan ja korkeusaseman merkinnästä sekä sijaintikatselmuksen suorittamisesta perittävien taksoja.

Karttakaupan eli aikaisemmin Arska-palvelun hinnasto on otettu käyttöön vuonna 2019 ja nyt kun karttakauppa siirtyy uuteen palveluun Arska-palvelun päätyttyä, niin myös hinnasto päivitetään uuden verkkokaupan mukaiseksi.

Hintojen muutokset ovat n. 5 %.

Hinnoittelujen muutoksilla pyritään mukauttamaan taksat vastaamaan nykyisestä tietojärjestelmästä saatavien aineistojen irrottamisesta ja käsittelystä aiheutuvia kustannuksia. Hinnoittelulla on pyritty siihen, että tuotteen hinta kattaisi materiaali- ja työkustannukset. Rakennusvalvontataksojen tarkastamisen tarve johtuu henkilöstö-, materiaali-, ajoneuvo-, polttoaine- ja mittauskaluston kustannusten noususta.