Yhdyskuntatekniikan lautakunta

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää
1. hankkia Kuntien Tiera Oy:n kilpailuttaman Tiera City-paikkatietojärjestelmän

2. esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolla, että yhdyskuntatekniikan lautakunnan talousarvion investointiosan hankkeelle "muut pitkävaikutteiset menot, Täydennyskartoitukset ja paikkatietojen tuottaminen" lisätään lisäinvestointimäärärahaa vuodelle 2023 100 000 €.

Käsittely Teemu Kelkka ilmoitti olevansa intressijäävi käsittelemään asiaa ja poistui pykälän käsittelyn ajaksi.

Seppo Mäkinen poistui klo 20.47 ja Jenny Snellman poistui pykälän käsittelyn jälkeen klo 21.00.

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Selostus

Laki rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä tulee voimaan 1.1.2024, joka velvoittaa jatkossa kuntia vastaanottamaan ja toimittamaan tietoja tietomallimuodossa mm. rakennusvalvonta- ja kaavoitusprosesseissa. Nämä velvoitteet aiheuttavat pakollisia muutoksia myös kunnan järjestelmiin, jotta ne pystytään täyttämään. Paikkatietojärjestelmän osalta tämä tarkoittaa mm. sitä, että pystytään vastaanottamaan IFC-malleja rakennuslupaprosessissa ja toimittamaan kaava-aineistot tietomallimuodossa kansalliseen tietokantaan.

Kirkkonummen kunnan nykyisen paikkatietojärjestelmän ja kuntarekisterin pohja on hankittu 1990-luvulla ja koostuu nykyisin useamman eri toimittajan eri aikoina hankituista osista. Hankintalaki lähtee siitä, että tällaiset järjestelmät pitäisi kokonaisuudessa kilpailuttaa aika ajoin. Nykyinen erittäin laaja, monen prosessin ja yksikön välinen järjestelmä, on monimutkaisuutensa takia vaikea ja raskas kilpailuttaa. Tähän ratkaisuna Kuntien Tiera Oy on vuonna 2021 kilpailuttanut valmiiksi asiakkailleen ICT-palveluita ja digiratkaisuja, joita kunnat voivat hankkia ilman omaa kilpailutusprosessia. Kilpailutus sisältää paikkatietoalustan, sähköiset lupapalvelut ja maankäytön kokonaisratkaisun.

Jotta tulevat velvoitteet pystytään täyttämään tulevaisuudessa, on nykyistä järjestelmää kehitettävä ja uudistettava.  Kirkkonummen kunnalla on Lohjan kaupungin kanssa yhteinen Esrin kuntalisenssi ja molempien paikkatietojärjestelmät pohjautuvat Esrin tuotteisiin. Kuntien Tiera Oy:n kilpailuttama Tiera City -järjestelmä olisi looginen jatkumo molempien paikkatietojärjestelmiin ja yhtenäistäisi järjestelmät siten, että eri järjestelmätoimittajia pystyttäisiin vähentämään. Tästä johtuen Tiera City -järjestelmän mahdollisen käyttöönoton suunnittelua ollaan viety eteenpäin yhdessä Lohjan kanssa. Kuntien Tiera Oy:ltä saadun alustavan tarjouksen mukaan, mikäli Kirkkonummi ja Lohja tekevät tilauksen yhtäaikaisesti saadaan Tiera City -järjestelmän käyttöönottomaksuista alennusta.

Tavoitteena Tiera City -järjestelmän hankinnalla olisi saada Kirkkonummen kunnan järjestelmä sellaiseksi, että se vastaa nykyaikaiseen tiedonhallintaan, tehostaa prosesseja, kun toiminnan ohjaus on prosessilähtöinen sekä toimii tiedolla johtamisen työkaluna, kun kaikki tiedot ovat käytettävissä reaaliaikaisesti. Järjestelmän hankinnassa olisi mukana maankäytön suunnittelun, maaomaisuuden hallinnan, lupien ja valvonnan, infraomaisuuden hallinnan ja karttatuotannon osiot. Lisäksi täydentävinä palveluina olisi palautepalvelu, tonttikauppa, maanvuokralaskutus ja integraatio väestötietoihin.

Projektin aikatauluksi ollaan suunniteltu, että se alkaisi vuonna 2023 ja lopullinen käyttöönotto ja hyväksyminen olisi vuonna 2025. Alustavan tarjouksen mukaan Tiera City -järjestelmän käyttöönotto ja aineistojen konversiot uuteen järjestelmään maksaisivat yhteensä 221 400 €, sisältäen "yhteishankinta" alennuksen Lohjan kanssa. Investointikustannukset jakautuisivat kolmelle vuodelle siten, että vuonna 2023 kustannus olisi 96 700 €, vuonna 2024 53 200 € ja vuonna 2025 71 500 €. Käyttöönoton jälkeen Tiera City -järjestelmän käyttökustannukset olisivat 144 000 € vuodessa, mutta irtisanottavista päällekkäisistä järjestelmistä saataisiin 126 000 € säästöä, jolloin vuosittaiset ICT-kustannukset nousisivat arviolta 18 000 € vuodessa.

Järjestelmän hankintaan ei ole budjetoitu investoinneissa varoja vuodelle 2023, joten tästä johtuen hankkeelle esitetään lisäinvestointimäärärahaa vuodelle 2023 100 000 €.