Keskusvaalilautakunta

Keskusvaalilautakunta 01.11.2022 § 27

642/00.00.00/2022

Valmistelija vaalipäällikkö Rasmus Beck, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Kunnanhallitus päättää ennakkoäänestyspaikoista ja niiden lukumäärästä kunnassa. Keskusvaalilautakunta esittää kunnanhallitukselle ehdotuksen ennakkoänestyspaikoista ja aukioloajoista hyväksyttäväksi. Kunnanhallitus tekee päätöksen hyvissä ajoin. Äänestyspaikat on merkittävä oikeusministeriön vaalitietojärjestelmään perjantaihin 13.1.2023 klo 12.00 mennessä.

Koronapandemian aikana järjestetyissä vaaleissa keskusvaalilautakunta on pyrkinyt käyttämään äänestystiloja joissa mm. turvavälit on pystytty ylläpitämään mahdollisimma hyvin. Keskusvaalilautakunnan on varmistettava että äänestyspaikat ovat saavutettavissa ja esteettömiä ja että äänestäminen on kaikissa tilanteissa mahdollisimman turvallista.

Oikeusministeriö suosittelee että ennakkoäänestyspaikkoja tulisi olla riittävä määrä, jotta äänestäjät jakaantuisivat mahdollisimman tasaisesti eri äänestyspaikkojen kesken. Käyttämällä samoja äänestyspaikkoja vaaleista toiseen varmistetaan että äänestäjät tietävät äänestyspaikoista ja sijainnista.

Vaalilain mukaan yleinen ennakkoäänestyspaikka on ennakkoäänestyksen aikana avoinna kaikkina ennakkoäänestyksen ajanjakson päivinä. Kunnanhallitus määrää myös ennakkoäänestyspaikkojen päivittäiset aukioloajat. Ennakkoäänestyspaikat saavat olla auki arkipäivisin klo 8.00-20.00 sekä viikonloppuisin klo 9.00-18.00. Ennakkoäänestyspaikkojen aukiolopäivät ja kellonajat suositellaan pidettäväksi mahdollisimman laajoina. Näin vältetään ruuhkien syntymistä sekä pystytään helpommin ylläpitämään turvavälejä.

Esittelijä Hallintojohtaja Suihkonen Jaana

Päätösehdotus Keskusvaalilautakunta päättää

ehdottaa kunnanhallitukselle että ennakkoäänestyspaikat eduskuntavaaleissa 2023 ovat:

Pääkirjasto Fyyri

Masalan kirjasto

Veikkolan koulu

ehdottaa kunnanhallitukselle että ennakkoäänestyspaikkojen aukioloaika ajalla 22.-28.3. on:

Pääkirjasto Fyyrissä arkisin klo 9.00-20.00. Masalan kirjastossa sekä Veikkolan koululla klo 16.00-20.00.

Ennakkoäänestyspaikkojen aukioloaika viikonloppuna on klo 9.00-18.00.

että vahvistukset ennakkoäänestyspaikoilta saadaan ennen ehdottamista kunnanhallitukselle.

että ennakkoäänestyspaikkojen tiedot merkitään kunnanhallituksen päätöksen jälkeen vaalitietojärjestelmään ennen 13.1.2023.

Päätös Keskusvaalilautakunta päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.