Keskusvaalilautakunta

Keskusvaalilautakunta 01.11.2022 § 26

642/00.00.00/2022

Valmistelija vaalipäällikkö Rasmus Beck, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Keskusvaalilautakunta valmistautuu eduskuntavaaleja varten, jotka toimitetaan sunnuntaina 2.4.2023. Ennakkoäänestyksen ajanjakso on 22.-28.3.2023. Oikeusministeriö on lähettänyt kirjeen eduskuntavaaleista, kirjeessä käsitellään vaadittavia toimenpiteitä sekä aikataulua.

Eduskuntavaaleissa keskusvaalilautakunta huolehtii: ennakoäänestyksen ja vaalipäivän äänestyksen järjestelyistä, vaalien tiedottamisesta, ennakkoäänestysasiakirjojen ja kirjeäänestysasiakirjojen tarkastamisesta, hyväksyttyjen vaalikuorten toimittamisesta vaalipiirilautakunnalle sekä vaalipäivän äänten alustavan laskennan tietojen syöttämisestä laskentatietojärjestelmään.

Vaalipiirilautakunnan tehtäviin eduskuntavaaleissa kuuluu: ehdokashakemusten käsittely, ehdokasasettelun vahvistaminen sekä ehdokaslistojen yhdistelmän laatiminen ja jakelu kuntaan. Vaalipiirilautakunta laskee ennakkoäänet, suorittaa vaalipäivän äänten tarkastuslaskennan sekä vahvistaa vaalien tuloksen.

Eduskuntavaalien 2023 aikataulu sekä määräpäiviä keskusvaalilautakunnan huomiotavaksi:

28.11. Vaalimateriaalin tilausjärjestelmä avataan

23.12. klo 12 mennessä: kunta kuittaa vaalimateriaalitilauksen tilausjärjestelmään

2.1. pohjatietojärjestelmä avataan

13.1. klo 12 mennessä: kunta kuittaa äänestyspaikka- ja muut vaadittavat tiedot pohjatietojärjestelmään

27.1. vaalimateriaalitilaukset toimitetaan kuntaan

21.2. ehdokashakemukset tehtävä vaalipiirilautakunnalle

2.3 vaalipiirilautakunta laatii ehdokaslistojen yhdistelmän

7.3. ennakkoäänestyksen kenraaliharjoitus

9.3. laskennan ja sähköisen vaaliluettelon kenraaliharjoitus

21.3 kl 16.00 kotiäänestykseen ilmoittautuminen päättyy

22.3-28.3. ennakkoäänestys kotimaassa

31.3. klo 19.00 keskusvaalilautakunnan kokous, ennakkoäänestysten ja kirjeäänestysten tarkastus

2.4. vaalipäivä

2.4. aikaisintaan klo 10 vaalipiirilautakunnan kokous, ennakoäänten laskenta

3.4. vaalipiirilautakunnan kokous tarkastuslaskenta

5.4. vaalipiirilautakunnan kokous, tuloksen vahvistaminen

Esittelijä Hallintojohtaja Suihkonen Jaana

Päätösehdotus Keskusvaalilautakunta päättää

merkitä tiedoksi eduskuntavaalien 2023 aikataulun ja keskusvaalilautakunnan sekä vaalipiirilautakunnan tehtävät eduskuntavaaleissa.

Päätös Keskusvaalilautakunta päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.