Yhdyskuntatekniikan lautakunta

Lill-Nägelsin yksityistien liittymissopimus

Yhdyskuntatekniikan lautakunta 24.11.2022 § 126

1256/08.01.04/2022

Valmistelija maankäyttöinsinööri Niklas Wickholm, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Kirkkonummen kunta ja Lill-Nägelsin yksityistien tiekunta ovat neuvotelleet kunnan liittymisestä tiekunnan osakkaaksi Kehänkaari nimisen tien osalta.

Kehänkaari on rakennettu vuonna 2013 kantatie 51 parannushankkeen yhteydessä. Vuonna 2012 järjestetyssä maantietoimituksessa (TN:o 2012-421462) Kehänkaari liitettiin osaksi Lill-Nägelsin yksityistietä tiekunnan kunnossapidettäväksi. Tiekunnan kunnossapitovelvollisuus oli tarkoituksena olla väliaikaista siihen asti, kunnes asemakaava saa lainvoiman ja kunta tekee kadunpitopäätöksen. Maantietoimituksessa kunta on arvioinut Inkilänportin alueen asemakaavan tulevan hyväksytyksi vuonna 2013 ja kunnallistekniikan rakentamisen alkavan vuonna 2014-2015. Kunta on maksanut avustuksia tiekunnalle vuosina 2013-2018 tien kunnossapidosta aiheutuvista ylimääräisistä kustannuksista.

Kehänkaaren tieosa on pituudeltaan 408 metriä ja se on asfalttipinnoitteinen ja rakennettu katutasoiseksi palvelemaan yleistä liikennettä. Kulkupinnan leveys on 7,5 metriä ja tielle on rakennettu valaistus. Tiekunnalle aiheutuvat kunnossapitokustannukset Kehänkaaren osalta ovat merkittävät suhteutettuna tavanomaiseen yksityistiehen. Sopimuksen tarkoituksena on liittää kunta tiekunnan osakkaaksi vastamaan Kehänkaaren kunnossapito- ja korjauskustannuksista. Tiekunta huolehti tiestön kunnossapidosta, talvikunnossapidosta ja välittömistä korjaustehtävistä. Kunta maksaa 3900 euroa kertakaikkisena korvauksena Kehänkaaren kunnossapidosta aiheutuneista ylimääräisistä kustannuksista ajalta 1.1.2019 ja sopimuksen allekirjoituksen väliseltä ajalta. Kertakaikkinen korvaus perustuu maantietoimituksen määräajalta (5 vuotta) lasketun kunnossapitokustannuksen nousua koskevan korvauspäätöksen yksikköhintaan, jota on tarkistettu elinkustannusindeksillä. Maantietoimitus on päätetty vuonna 2013.

Päätöksen liitteet:

• Lill-Nägelsin yksityistien liittymissopimus

Päätöksen oheismateriaali:

Esittelijä Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan lautakunta

päättää, että Kirkkonummen kunta liittyy Lill-Nägelsin yksityistien tiekunnan osakkaaksi Kehänkaari nimisen tien osalta liitteenä olevan sopimuksen ehdoin sekä suorittaa tiekunnalle 3900 euroa korvauksena ylimääräisistä toteutuneista kunnossapitokustannuksista. Sopimus on allekirjoitettava neljän kuukauden kuluessa päätöksen lainvoimaisuudesta.

oikeuttaa ja valtuuttaa yhdyskuntatekniikan johtajan tekemään sopimukseen vähäisiä tarkistuksia ja allekirjoittamaan sopimuksen.

Käsittely

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Lill-Nägelsin yksityistien tiekunta