Yhdyskuntatekniikan lautakunta
Pöytäkirja 24.11.2022/Pykälä 125

Kunnallistekniikan kunnossapitopalveluiden urakoiden indeksimuutokset vuodelle 2023

Yhdyskuntatekniikan lautakunta 24.11.2022 § 125

1255/10.03.01.01/2022

Valmistelija kunnossapitopäällikkö Annika Selart, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Kirkkonummen kunnan alueella on kaksi talvihoitourakka-aluetta (Kirkkonummen keskustan talvihoitourakka ja Veikkolan talvihoitourakka). Urakka käsittää mm. sopimukseen sisältyvien katujen ja kevyen liikenteen väylien sekä kiinteistöjen pihojen talvihoitotyöt.

Kirkkonummen kunnan alueella on kaksi aluehoitourakka-aluetta (Masala, Sundet ja Sarvvik aluehoitourakka, Kt 51 eteläinen aluehoitourakka). Urakka käsittää mm. sopimukseen sisältyvien katualueiden, viheralueiden, kiinteistöjen piha-alueiden ja lähiliikuntapaikkojen talvi- sekä kesäkunnossapitotyöt.

Kirkkonummen kunnan alueella on yksi viherhoitourakka-alue (Kirkkonummen keskusta-alueen ja Veikkolan alueiden viherhoitourakka). Viherhoitourakka käsittää viheralueiden hoito- ja puhtaanapitotyöt, leikkipaikkojen, koirapuistojen, lähiliikuntapaikan sekä kiinteistöjen pihojen hoitotyöt tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyssä laajuudessa.

Urakat on kilpailutettu ja urakoitsijat valittu avoimella menettelyllä.

Kaikki nämä kunnallistekniikan kunnossapitopalveluiden talvi-, alue- ja viherhoitourakat ovat sitoutuneet urakkasopimukseen ja urakkaohjelmaan.

Urakkaohjelman mukaan hintoja voidaan tarkistaa vuosittain jommankumman osapuolen esityksestä, maarakennuskustannusindeksin kokonaisindeksillä mitatun kustannuskehityksen mukaisesti (2015=100). Kustannustason muutoksia seurataan kunkin vuoden kesäkuun indeksilukemalla.

Tarkistushetkellä voimassa oleviin hintoihin verrattuna vähäisiä, alle 2 % muutoksia ei huomioida. Mahdolliset esitykset hintojen tarkastamisesta tarkistusesitykset on tehtävä kunkin vuoden lokakuun loppuun mennessä siten, että mahdolliset uudet hinnat astuvat voimaan seuraavan vuoden alusta. Kirkkonummen kunnan yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää uusista hinnoista.

Urakoitsijat ovat esittäneet maarakennuskustannusindeksin kokonaisindeksillä mitatun kustannuskehityksen mukaiset muutokset seuraavasti:

1. Keskustan talvikunnossapitourakan indeksimuutos 19,14 % 1.1.2023 alkaen. Indeksin euromääräinen vaikutus talvikaudella 2023 (tammikuu-toukokuu ja lokakuu-joulukuu) olisi katualueiden osalta

57 000 € (alv 0 %) ja kiinteistöjen piha-alueiden osalta 9500 € (alv 0 %).

1. Veikkolan talvikunnossapitourakan indeksimuutos 23,64 % 1.1.2023 alkaen. Indeksin euromääräinen vaikutus talvikaudella 2023 (tammikuu-toukokuu ja lokakuu-joulukuu) olisi katualueiden osalta

26 000 € (alv 0 %) ja kiinteistöjen piha-alueiden osalta 7000 € (alv 0 %).

1. Aluehoitourakka Masala, Sundet, Sarvvik indeksimuutos 20,87 % 1.1.2023 alkaen. Indeksin euromääräinen vaikutus katualueiden osalta 33 300 € (alv 0 %), viheralueiden osalta 24 000 € (alv 0%), piha-alueiden osalta 6200€ (alv 0%) ja liikuntapaikkojen osalta 2600 € (alv 0%).
  2. Kirkkonummen keskusta-alueen ja Veikkolan alueiden viherhoitourakan indeksimuutos 20 % 1.1.2023 alkaen. Indeksin euromääräinen vaikutus 32 200 € (alv 0 %).

Yksikköhintoja ei sidota indeksiin.

Talvikunnossapidon kustannukset vaihtelevat merkittävästi sääolosuhteiden mukaan. Toteutuneet kustannukset hoitokausittain raportoidaan vuosittain yhdyskuntatekniikan lautakunnalle.

Esittelijä Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää hyväksyä indeksimuutokset 1.1.2023 alkaen seuraavasti

keskustan talvikunnossapitourakan indeksimuutos 19,14 %

Veikkolan talvikunnossapitourakan indeksimuutos 23,64 %

aluehoitourakka Masala, Sundet, Sarvvik indeksimuutos 20,87 %

Kirkkonummen keskusta-alueen ja Veikkolan alueiden viherhoitourakan indeksimuutos 20 %.

Käsittely

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.