Yhdyskuntatekniikan lautakunta

Kunnallistekniikkapalvelut, kunnossapidon lisämääräraha

Yhdyskuntatekniikan lautakunta 25.08.2022 § 95

670/10.03.01.01/2022

Valmistelija kuntatekniikkapäällikkö Toni Keski-Lusa, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Kulunut talvi oli talvikunnossapidon osalta haasteellinen. Keskimääräiseen talveen nähden toimenpidekertojen määrä oli noin kaksinkertainen. Tämän vuoksi talvikunnossapidon kustannukset kuluneen talven osalta ovat poikkeuksellisen suuret. Talvikunnossapito koostuu katujen, jalankulku ja pöyräilyväylistä sekä talvikunnossapidon piirissä olevien yleistenalueiden aurauksista, liukkaudentorjunnasta ja polanteiden poistoista. Erityisesti kovat lumisateet ja nollan molemminpuolin tiheästi vaihdellut lämpötila aiheuttivat talvikunnossapidossa paljon työtä. Keväällä liukkaudentorjunnassa käytetyn hiekan ja sepelin poistossa on ollut huomattavasti suurempi työmäärä.

Osavuosikatsauksen tarkastelutilanteessa 31.7.2022 kunnallistekniikkapalvelujen palvelujen ostot ovat 1 519 407 €, joka on 73 % toteutuneista kustannuksista. Tarkasteluhetkellä toteutuneiden kustannusten taso pitäisi olla 58,3 % eli 1 214 274 €. Vuoden 2021 elo-joulukuu toteutuneet kustannukset ovat olleet 1 079 599 € ja vuoden lopussa kustannukset ovat olleet 2 090 558. Mikäli loppuvuoden kustannukset toteutuvat edellisen vuoden mukaisesti, niin vuoden 2022 lopullinen kustannus olisi 2 599 006 €. Tällöin budjetoituun nähden lisämäärärahan tarve on palvelujen ostojen osalta 508 448 €.

Kunnallistekniikkapalvelujen toimintakulut koostuvat henkilöstökuluista, palvelujen ostoista, aineet, tarvikkeet ja tavarat ja muut toimintakulut. Muiden menokohtien osalta budjetti alittuu 31.7.2022 tilanteessa ja alituksen määrä yhteensä on 177 366 €. Loppuvuoden osalta tilanteen oletetaan pysyvän ennallaan.

Kun huomioidaan budjetin tämän hetkiset alitukset ja palvelujen ostojen toteutuneet ja oletetut kustannukset, niin arvioitu lisämäärärahan tarve on 331 082 €.

Esittelijä Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle, että yhdyskuntatekniikan lautakunnan toimintakatteeseen myönnetään 331 000 € lisämääräraha.

Käsittely

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.