Yhdyskuntatekniikan lautakunta

Yhdyskuntatekniikan lautakunnan vuoden 2022 osavuosikatsaus

Yhdyskuntatekniikan lautakunta 25.08.2022 § 94

49/02.02.02/2022

Valmistelija talousjohtaja Esa Lindell, yhdyskuntatekniikan johtaja Anna-Kaisa Kauppinen, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Voimassa olevan hallintosäännön mukaan mukaisesti kunnanhallitus vahvistaa vuosittain talousarvion täytäntöönpano-ohjeet, joissa ohjeistetaan käyttösuunnitelmien laatimisesta sekä talousarviovuoden aikana muista noudatettavista periaatteista.

Vuoden 2022 talousarvion täytäntöönpano-ohjeen mukaan kuntatason raportoinnista vastaa kunnanhallitus, joka toimielinten omien osavuosikatsausten perusteella laatii osavuosikatsauksen kunnanvaltuustolle (tilanne 31.7.) sekä tilinpäätökseen kuuluvan vuosikertomuksen. Kunnanhallitus voi myös päättää tarvittaessa yksityiskohtaisemmasta talouden ja toiminnan raportoinnista, sekä sen miten toimielimet sille raportoivat.  Täytäntöönpano-ohjeissa on toimielimiä ohjeistettu laatimaan sisäisen valvonnan suunnitelma käyttösuunnitelman yhteydessä ja raportoimaan sen toteutumisesta osavuosikatsauksen ja toimintakertomuksen yhteydessä.

Kunnanhallitukselle raportoidaan toimielinten talousarvion toteumat sekä ennuste koko vuoden toteumasta kuntatasolla. Toimielinten raportoimat osavuosikatsaukset viedään kunnanhallitukselle tiedoksi koko kunnan osavuosikatsauksen raportoinnin yhteydessä.

Käyttötalousosassa perustelut, toiminnan painopisteet, mahdolliset tunnusluvut, määrärahat ja tuloarviot esitetään toimielimittäin tehtävätasolla.

Käyttötalousosan perusteluissa otsikon "Sitovat toiminnalliset tavoitteet" alla esitetyt tavoitteet ovat valtuustoon nähden sitovia.

Kunkin toimielimen ulkoisten toimintatulojen ja -menojen erotus eli toimintakate on valtuuston nähden sitova lukuun ottamatta työmarkkinatuen kuntaosuuteen, erikoissairaanhoidon ja HSL:n yhteistyöhön varattuja määrärahoja, jotka ovat erikseen sitovia.

Kirkkonummen Vesi-liikelaitoksen sitova taso on vuoden 2022 talousarvion liitteen tuloslaskelman mukainen tilikauden yli-/alijäämä.

Käyttötalousosan perustelujen tunnusluvut ovat ohjeellisia ja niiden oleellisista poikkeamisista on raportoitava osavuosikatsauksissa ja vuosikertomuksessa.

Talousarvion tuloslaskelmaosan tehtävätasoiset määrärahat ja tuloarviot ovat kunnanhallitusta sitovia.

Investointiosan määrärahoista tehtävätasolla sitovia ovat ATK-ohjelmat ja käyttöönottoprojektit, muut pitkävaikutteiset menot ja irtain omaisuus.

Hankeryhmätasolla sitovia määrärahoja ja tuloarvioita ovat maa- ja vesialueet, liikenneväylät ja puistot, liikunta- ja virkistysalueet, muut kiinteät rakenteet ja laitteet, talonrakentamisen peruskorjaushankkeet sekä osakkeet ja osuudet.

Liikenneväylät ja puistot sekä liikunta- ja virkistysalueet hankeryhmien määrärahaa saa käyttää muihin taloussuunnitelmavuosien hankkeisiin kunnanhallituksen päätöksellä, jos talousarviovuoden jonkin hankkeen toteuttamista ei ole voitu aloittaa.

Talonrakentamisen määrärahat ja tuloarviot ovat hanketasolla sitovia.  Mahdolliset hankkeen kokonaiskustannusten ylitystarpeet tulee tuoda valtuustoon etupainotteisesti. Talousarviovuoden osalta myös talonrakennushankkeiden yhteenlaskettu kokonaismääräraha on sitova.

Kirkkonummen Vesi-liikelaitoksen investoinnit ovat sitovia liikelaitostasolla.

Liitteenä oleva osavuosikatsaus on laadittu talousyksikön antamien ohjeiden mukaisesti. Vastuuhenkilöt seuraavat toteumaa lisäksi kuukausittain, erityisesti ostopalveluita ja/tai projekteja, tekevät ennusteita loppuvuoden käyttömenojen toteutumisesta sekä korjaavia toimenpiteitä talousarvioylitysten välttämiseksi.

Kunnanvaltuuston 16.5.2022 hyväksymän sisäisen valvonnan ohjeen mukaan jokainen kuntakonsernin tilivelvollinen toimielin antaa osana toimintakertomustaan selonteon sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan toteutumisesta tai järjestämisestä, valvonnassa havaituista puutteista ja toimenpiteistä niiden korjaamiseksi. Lautakunnat, liikelaitosten johtokunnat ja tytäryhteisöjen hallitukset käsittelevät ja hyväksyvät selonteon tilinpäätöksen yhteydessä.

Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan selonteoista annetaan tarkempia ohjeita vuosittain talousarvion ja tilinpäätöksen laadintaohjeissa. Vuoden 2023 talousarvioon on tarkoitus kirjata riskienhallintaan liittyvät olennaiset riskit ja niiden riskiarviot, joihin tuleva sisäisen valvonnan suunnitelma voidaan pohjata.

Liite:

- vuoden 2022 osavuosikatsaus liitteineen

Esittelijä Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää

hyväksyä omalta osaltaan vuoden 2022 osavuosikatsauksen

toimittaa osavuosikatsausliitteen kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle tiedoksi.

Käsittely

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.