Pöytäkirja 26.02.2024/Pykälä 42

Kirkkonummen, Vihdin ja Siuntion kuntien työllisyysalueita koskeva toimivalta (TE2025-uudistus)

Kunnanhallitus 26.02.2024 § 42

338/00.04.01/2022

Valmistelija kunnanlakimies Hannu Sorvari,

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus päättää

antaa Työllisyysalueen palvelut palveluryhmän palvelupäällikölle ja projektipäälliköille vuonna 2024 valtuuden neuvotella sellaisista TE-palveluiden asioista, jotka koskevat työnvälitys- ja yrityspalvelun siirtämistä Kirkkonummen, Vihdin ja Siuntion työllisyysalueelle.

valtuuttaa palvelupäällikön ja hallintojohtajan vuonna 2024 päättämään työnvälitys- ja yrityspalvelun siirtämistä Kirkkonummen, Vihdin ja Siuntion työllisyysalueelle koskevista asioista.

Käsittely Palvelupäällikkö Tony Sandström oli läsnä tämän pykälän aikana ja poistui kokouksesta pykälän jälkeen klo 18.39.

Kunnanhallitus piti tauon tämän pykälän jälkeen klo 18.39 - 18.48.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Kirkkonummen, Vihdin ja Siuntion kuntien TE-uudistuksen sujuva toteutus edellyttää väliaikaista toimivaltaa eräille viranhaltijoille. Tämä toimivalta mahdollistaa tulevan työllisyysalueen valmistelutyön, jonka tavoitteena on turvata palvelutuotanto ja varmistaa lakisääteisten tehtävien hoitaminen. Kuntien yhteisen lautakunnan on tarkoitus aloittaa työnsä keväällä 2024.

Kevään 2024 aikana neuvotellaan ja sovitaan valtion ja työllisyysalueiden välillä sopimusten ja henkilöstön siirtämiseen liittyvistä asioita. Nämä asiat koskevat operatiivisia käytännön järjestelyjä sovittujen palvelujen toteuttamiseksi (Kirkkonummen, Vihdin ja Siuntion välinen yhteistoimintasopimus). Nämäkin asiat edellyttävät nopeaa palautetta, jotta valmistelutyö voi edetä paitsi Kirkkonummen myös muiden työllisyysalueiden ja valtion osalta.

Hallintosäännön mukaan kunnanhallitus vastaa sopimuksista ja kuntien väliseen yhteistyöhön liittyvistä asioista. Yhteisen työllisyysalueen kuntien välisessä sopimuksessa ei ole otettu kantaa viranhaltijoiden neuvottelu- ja päätösvaltaan vuonna 2024. Lakisääteisten tehtävien hoitamisen varmistamiseksi 1.1.2025 alkaen on tärkeää, että eräille viranhaltijoille myönnetään väliaikainen toimivalta vuonna 2024.

Ehdotus toimivallan siirtämiseksi:

TE-uudistukseen asiantuntevimmat ja parhaiten perehtyneet viranhaltijat ovat Työllisyysalueen palvelut palveluryhmän palvelupäällikkö ja palveluryhmän projektipäälliköt, joille on sovitun palvelun puitteissa annettava neuvotteluoikeus sopimusten ja resurssien siirtämiseen valtiolta työllisyysalueelle. Päätösvalta delegoidaan palvelupäällikölle ja hallintojohtajalle. Viranhaltijapäätökset lähetetään kunnanhallituksen valvottaviksi.